Sanatı bir süreliğine bir yana bırakarak, “bir kültürü kim daha iyi temsil
edebilir?” sorusuna odaklanalım. ‘Türk kültürü’nü alalım. Bu kültürü bir kentli
mi köylü mü, kadın mı, erkek mi, Egeli mi, Karadenizli mi, İstanbullu mu Mersinli mi, genç mi yaşlı mı, eşcinsel mi
düzcinsel mi, evli mi bekar mı, çok çocuklu mu çocuksuz mu, zengin mi yoksul
mu, Sünni mi Alevi mi, laik mi İslamcı mı, adalı mı karalı mı, işçi mi işveren
mi, sanatçı mı pazarcı mı vb. temsil edebilir? “Hiçbiri temsil edemez ama
hepsinin yaşayışında bu kültürün öğeleri var” diyebiliriz belki (ve buna ‘özcü
bakış’ deniyor); ama bu, bu kadar geniş kategoriler altında aynı ülkede
yaşayanların çeşitliliğini yansıtamaz. Dolayısıyla, geleneksel sanatın bile bir
kültürü temsil edebilme olasılığı, kültürün kendi içindeki çeşitliliği
ölçüsünde kısıtlıdır. Dahası, yukarıda andığımız gibi, kültür, değişir ve
gelişir. Bugün domatessiz bir Türk yemeği düşünemeyiz; oysa, domates, Avrupalı
sömürgecilerin onu Güney Amerika’dan Eski Dünya’ya getirmesinden önce
Osmanlı’da bilinmiyordu. Patates de öyle. Aynı biçimde, Kızılderilileri atsız
düşünemiyoruz; ancak Kızılderililerin atla tanışması, Avrupalı sömürgecilerin
gelişiyle oluyor (aslında atın ataları, tarihöncesi dönemde Kuzey Amerika’da
doğmuş; fakat buradan diğer anakaralara yayıldıktan sonra anayurtlarında
nesilleri tükenmiş). Kültürün kendi içindeki çeşitliliği, değişirliği ve
gelişirliği, geleneksel sanatın kömür tozuna buladığı bir iklimde, çağdaş
sanatlar için de nefes alabileceği bir yaşam odası sunuyor. Geleneksel
sanatlar, kültürü temsil edemeyeceğine göre, çağdaş sanatlar da aynı ölçüde
kültürü temsil edebilir.
Kaynak: Gezgin,
U. B. (2017). Psikolojiden Sanata Doğru: Sanat Psikolojisi ve Sanat Yazıları -
Prof.Dr.Ulaş Başar Gezgin
PSİKOLOJİDEN
SANATA DOĞRU:
Sanat
Psikolojisi ve Sanat Yazıları
Prof.Dr.
Ulaş Başar Gezgin
SANAT
PSİKOLOJİSİ
1.
Sanat Psikolojisinin Önündeki 10 Güzergah.
2.
Sanatın Sosyal Psikolojisi.
3.
Halkların Kardeşliği İçin Kültürlerarası Sanat Psikolojisi.
4.
Sosyal Psikoloji Açısından Edebiyat ve İktidar.
5.
Yazın ve Psikoloji.
6.
Bilişsel Bilimlere İlişkin Bir Roman: ‘Düşünce Balonları’
7.
Bilişsel Yazın Çalışmaları Üzerine Birkaç Değini.
GÖRSEL
SANATLAR
8.
‘Sinema Kuramları’ Üzerine.
9.
Meksika’dan Kayan Çizgili Bir Yıldız: Rius.
10.
Bir Ortaköy Resminin Kısa Eleştirisi.
SANAT VE
SİYASET
11.
Sanat ve Siyaset Üstüne Değiniler.
12.
Sanat ve Siyaset.
13.
Bir Siyonistin Portresi ve Bizim Küçük-Büyük Hastalığımız.
14. Günlerin
Adı Yok.
YASAKLAR VE
DİRENİŞ
15.
Gezi Direnişi ve Sanat: Direniş için Sanat ve Sanatla Direniş.
16.
Duvar Resminden Korkuyorlar; Sanattan da, Sanatçıdan da...
17. Sansür,
Yasak, Özgürlük.
18.
Dün Nazım Hikmet, Bugün Kim?
19. Bienal’i
Neden Boykot Etmeliyiz?
20.
Gezi Direnişi ve Yazarlar Forumu.
MÜZİK
21.
Arabesk mi Klasik Müzik mi? Peki Sol Müzik Nasıl Olmalı?
22.
Devrimci Arabesk ve Arabeskte Devrim.
23.
Kemancıya 11 Sus.
DİĞER
YAZILAR
24.
Çokkültürlü Sanat- Çoksanatlı Kültür.
25.
Bayezit Bimarhanesi’nde Bir Doktor Jivago.
26.
Andrey Byelıy Gürcistan’da.
27.
Bir Etik Sorunu: Çevirmen Kararını Yazar Kararının Önüne Koymak.
EK: KAVRAMSAL
SANAT
Toplumsal
adalet, 1-6.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder