Edebiyat ve iktidarı sosyal
psikoloji açısından incelediğimizde, öncelikle, iktidarın dar ve geniş
tanımlarını ayırmak gerekiyor. Dar tanımıyla iktidar, resmi söylemin sandığa
hapsettiği yasama-yürütme-yargı ekseninde gerçekleşen bir olgu. ‘İktidar partisi’
sözü, bu dar tanıma karşılık geliyor. Geniş tanımda ise, iktidar, Foucault’cu
bir yorum üzerinden, gücün ve hiyerarşinin olduğu her ilişkide varolan daha
geniş bir olgu olarak okunabiliyor. İkinci okumada, en az iki kişinin yer
aldığı bir etkileşimde uyulması beklenen toplumsal roller öne çıkıyor.
Egemenlerin ‘iktidar’ı dar anlamına kilitlemesinin nedeni, gündelik olanın
siyasallığını örtüp onu ideolojik bir perdenin arkasına sürüklemek olarak
karşımıza çıkıyor. Bu dar-geniş gerilimi dolayısıyla, egemenler, iktidarı
darmış gibi gösterecek kimi araçları gereksiniyor. Bu araçlardan biri, elbette,
edebiyatı da kapsamak üzere sanat ürünleri. Dar tanımıyla iktidar ile edebiyat
ilişkisi, siyasetçilerin edebiyatla ilişkileri ve edebiyatçıların siyasetle
ilişkisi gibi bir ikilik üzerinden tariflenebilir. Böylece, edebiyatçının hangi
partiyi ya da örgütü desteklediği ve hatta bunların üyesi ve yöneticisi olduğu
gibi sorular, odağımıza yerleşecektir. Aynı biçimde, edebiyat dünyasına etki
eden, ancak kendisi edebiyatçı olmayan siyasetçiler de ayrı bir çalışma konusu
olacaktır. Geniş tanımla ilerleyen bir iktidar ve edebiyat çetelesi ise,
edebiyatın ve edebiyatçıların toplumsal ezim (zulüm) ve baskılar ve güç
asimetrileri (ezilenler ve azınlıklar) karşısında (ve/ya da yanında) nasıl bir
konum aldığı üzerinden ilerleyecektir. Bu açıdan, edebiyata dışarıdan etki eden
güç olarak iktidar, edebiyata içkin olan iktidar ve edebiyatın perçinlediği dar
ve geniş tanımlı iktidar gibi bir üçleme, anlamlı olacaktır.
Kaynak: Gezgin,
U. B. (2017). Psikolojiden Sanata Doğru: Sanat Psikolojisi ve Sanat Yazıları -
Prof.Dr.Ulaş Başar Gezgin
PSİKOLOJİDEN
SANATA DOĞRU:
Sanat
Psikolojisi ve Sanat Yazıları
Prof.Dr.
Ulaş Başar Gezgin
SANAT
PSİKOLOJİSİ
1.
Sanat Psikolojisinin Önündeki 10 Güzergah.
2.
Sanatın Sosyal Psikolojisi.
3.
Halkların Kardeşliği İçin Kültürlerarası Sanat Psikolojisi.
4.
Sosyal Psikoloji Açısından Edebiyat ve İktidar.
5.
Yazın ve Psikoloji.
6.
Bilişsel Bilimlere İlişkin Bir Roman: ‘Düşünce Balonları’
7.
Bilişsel Yazın Çalışmaları Üzerine Birkaç Değini.
GÖRSEL
SANATLAR
8.
‘Sinema Kuramları’ Üzerine.
9.
Meksika’dan Kayan Çizgili Bir Yıldız: Rius.
10.
Bir Ortaköy Resminin Kısa Eleştirisi.
SANAT VE
SİYASET
11.
Sanat ve Siyaset Üstüne Değiniler.
12.
Sanat ve Siyaset.
13.
Bir Siyonistin Portresi ve Bizim Küçük-Büyük Hastalığımız.
14. Günlerin
Adı Yok.
YASAKLAR VE
DİRENİŞ
15.
Gezi Direnişi ve Sanat: Direniş için Sanat ve Sanatla Direniş.
16.
Duvar Resminden Korkuyorlar; Sanattan da, Sanatçıdan da...
17. Sansür,
Yasak, Özgürlük.
18.
Dün Nazım Hikmet, Bugün Kim?
19. Bienal’i
Neden Boykot Etmeliyiz?
20.
Gezi Direnişi ve Yazarlar Forumu.
MÜZİK
21.
Arabesk mi Klasik Müzik mi? Peki Sol Müzik Nasıl Olmalı?
22.
Devrimci Arabesk ve Arabeskte Devrim.
23.
Kemancıya 11 Sus.
DİĞER
YAZILAR
24.
Çokkültürlü Sanat- Çoksanatlı Kültür.
25.
Bayezit Bimarhanesi’nde Bir Doktor Jivago.
26.
Andrey Byelıy Gürcistan’da.
27.
Bir Etik Sorunu: Çevirmen Kararını Yazar Kararının Önüne Koymak.
EK: KAVRAMSAL
SANAT
Toplumsal
adalet, 1-6.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder