Jung’a göre, toplu
bilinçdışımızı, önce mitolojilerde ve dinlerde (bu arada, neyin din, neyin
mitoloji olduğu, kişinin inancına göre değişmektedir. Örneğin, Zeus’a inanan
için, bu, bir din; inanmayan için, mitoloji. Aynısı, tüm dinler için geçerli);
daha sonra diğer anlatılarda, belli başlı kişilikler olarak karşımıza çıkacak
başörnekleri (arketipler) oluşturur. Birçok dinsel ve dindışı anlatıda
karşımıza çıkan bu başörneklerden en yaygın olanları ve açıklamaları şöyledir
(bkz. Faber ve Mayer, 2009):
- Bakıcı: Bu, her zaman kadın
olmamakla birlikte, anaç bir kişiliktir. Onu diğerlerinden ayıran özelliği,
sevecen, şefkatli, fedakar vb. olmasıdır. Birçok ana tanrıça kültünde bunu
görüyoruz; ve sonrasındaki birçok sanat yapıtında (çeşitli sosyalist sanat
örneklerinde de) bu kişilikle karşılaşıyoruz.
- Yaratıcı: Bu, yalnızca
tanrıya karşılık gelmez. Sanatçılar da, yenilik peşinde koşanlar da bu
başörneğe karşılık gelmektedir.
- Halk adamı/kadını: Birçok
anlatıda, halktan/kuldan insanlarla zengin/tanrısal insanlar arasında keskin
bir ayrım görülmektedir. Yazgısına boyun eğme, bu kesitte, sık görülen bir
izlektir.
- Bulucu: Bu kişilik, macera
peşinde koşar; yolculuklar, onun için sıradandır.
- Kahraman: Bu, prensesi
ejderhadan kurtaran yiğit delikanlıdır. Günümüzde ortaya sürülen yazınsal
anlatılar, bunun çeşitlemeleriyle doludur.
- Masum: Bu kişilik,
hiçbirşeyden haberi olmayan bir prenses de olabilir; kendi köşesinde bir başına
yaşayan elçekmiş de.
- Soytarı: Bu, sarayın
güldürücüsü de olabilir; diğer kişiliklere eşlik eden ya da kendisi başlı
başına konu edilen (örneğin, Nasreddin Hoca) neşeli bir tip de.
- Aşık: Anlatmaya gerek var
mı?! Anlatı kümelerimizde, acılısından ve acısızından bol bol aşk var.
- Büyücü: Kahramanlarımıza
olumlu ya da olumsuz etki eden büyücü, günümüzde, ufak ufak başkalaşım geçirip
bilimciye, öğretmene vb. dönüşmüştür. O, ortalama insanda olmayan bilgilerle,
anlatının akışını değiştirme gücüne sahiptir.
- İsyancı: Bu kişilik, varolanı
benimsemez. Doğruları başkadır; dünyayı değiştirmek ister.
- Yönetici: Bu, genellikle
güç ve kontrol manyağı olan bildiğimiz kraldır işte ya da başbakan ya da patron
ya da komutan vb...
- Bilge: Bu kişilik,
büyücünün tersine, iyidir, hep iyidir; ancak, anlaşılması çoğunlukla zordur.
Kırk dereden su getirir.
- Gölge: Bu, uygarlığın
uğramadığı bir tür barbardır; ya da uygarlığın kendisine uğramasına izin
vermemiştir. Karanlığın ve kötülüğün temsilcisi de olduğu olur; nereden
baktığımıza göre değişir.
Kaynak: Gezgin,
U. B. (2017). Psikolojiden Sanata Doğru: Sanat Psikolojisi ve Sanat Yazıları -
Prof.Dr.Ulaş Başar Gezgin
PSİKOLOJİDEN
SANATA DOĞRU:
Sanat
Psikolojisi ve Sanat Yazıları
Prof.Dr.
Ulaş Başar Gezgin
SANAT
PSİKOLOJİSİ
1.
Sanat Psikolojisinin Önündeki 10 Güzergah.
2.
Sanatın Sosyal Psikolojisi.
3.
Halkların Kardeşliği İçin Kültürlerarası Sanat Psikolojisi.
4.
Sosyal Psikoloji Açısından Edebiyat ve İktidar.
5.
Yazın ve Psikoloji.
6.
Bilişsel Bilimlere İlişkin Bir Roman: ‘Düşünce Balonları’
7.
Bilişsel Yazın Çalışmaları Üzerine Birkaç Değini.
GÖRSEL
SANATLAR
8.
‘Sinema Kuramları’ Üzerine.
9.
Meksika’dan Kayan Çizgili Bir Yıldız: Rius.
10.
Bir Ortaköy Resminin Kısa Eleştirisi.
SANAT VE
SİYASET
11.
Sanat ve Siyaset Üstüne Değiniler.
12.
Sanat ve Siyaset.
13.
Bir Siyonistin Portresi ve Bizim Küçük-Büyük Hastalığımız.
14. Günlerin
Adı Yok.
YASAKLAR VE
DİRENİŞ
15.
Gezi Direnişi ve Sanat: Direniş için Sanat ve Sanatla Direniş.
16.
Duvar Resminden Korkuyorlar; Sanattan da, Sanatçıdan da...
17. Sansür,
Yasak, Özgürlük.
18.
Dün Nazım Hikmet, Bugün Kim?
19. Bienal’i
Neden Boykot Etmeliyiz?
20.
Gezi Direnişi ve Yazarlar Forumu.
MÜZİK
21.
Arabesk mi Klasik Müzik mi? Peki Sol Müzik Nasıl Olmalı?
22.
Devrimci Arabesk ve Arabeskte Devrim.
23.
Kemancıya 11 Sus.
DİĞER
YAZILAR
24.
Çokkültürlü Sanat- Çoksanatlı Kültür.
25.
Bayezit Bimarhanesi’nde Bir Doktor Jivago.
26.
Andrey Byelıy Gürcistan’da.
27.
Bir Etik Sorunu: Çevirmen Kararını Yazar Kararının Önüne Koymak.
EK: KAVRAMSAL
SANAT
Toplumsal
adalet, 1-6.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder