Sanat ve Siyaset Üstüne Bir Araştırma: Muhalif Sanat/Siyaset, Yandaş Sanat/Siyasete Karşı
Ulaş Başar Gezgin, ulasbasar@gmail.com
Özet
Bu makale, sanat ve siyaset üstüne yapılmış bir anket çalışmasının
sonuçlarını paylaşıyor. Katılımcılara Google Forms kanalıyla 6 soru yönetildi:
“1. Sizce sanat ve siyaset ilişkisi nasıldır?; 2. Sizce sanat ve siyaset
ilişkisi nasıl olmalıdır?; 3. Sizce siyaset, sanata zarar mı vermektedir?; 4.
Sizce, yerel ve merkezi yönetimlerin belli tür bir sanatı desteklemesi, başka
sanat anlayışlarının gelişmesini engellemekte midir?; 5. Sizce sanat kaçınılmaz
olarak siyasi midir, yoksa siyaset sanata daha sonra mı enjekte edilir?; 6.
Sanat ve siyaset konusunda diğer görüşleriniz nelerdir? Lütfen açıklayınız.”
Bulgular yorumlandı ve tartışmaya açıldı.
Anahtar Sözcükler: Sanat, siyaset, sanat
ve siyaset, sanat politikası, sanat sosyolojisi.
A Research on Art and Politics: Opposition Art/Politics Against
Pro-Government Art/Politics
Ulaş Başar Gezgin, ulasbasar@gmail.com
Abstract
This article shares the results of a survey conducted on art and politics. Participants
were asked 6 questions via Google Forms: “1. What do you think is the
relationship between art and politics?; 2. In your opinion, what should be the
relationship between art and politics?; 3. Do you think politics harms art?; 4.
Do you think that local and central governments' support of a certain type of
art prevents the development of other artistic approaches?; 5. Do you think art
is inevitably political, or is politics injected into art later?; 6. What are
your other views on art and politics? Please explain.” The findings were
interpreted and presented for discussion.
Keywords: Art, politics, art and politics, art policy, sociology
of art.
Giriş
“Sanat ve siyaset ilişkisi nasıldır?” sorusu ile “Sanat ve siyaset ilişkisi
nasıl olmalıdır?” sorusunu ayırmak gerekiyor. Birincisi var olana gönderme
yaparken, ikincisi, ideal durumu niteler. Bir yandan siyasetin sanata zarar
verdiğini ileri süren görüşler bulunmakta, bir yandan da sanat kaçınılmaz
olarak siyasal olduğu görüşü öne çıkmakta. Sanatı idealist değil de materyalist
düzlemde ele alacaksak, onun maddi temellerine inmemiz gerekecektir. Yerel ve
merkezi yönetimlerin destekledikleri sanat, öne çıkmakta; öteki sanat
anlayışları, gelişmekte güçlük çekmektedir. Elbette maddi kaynaklar farklı da
olabilir.
Aslında bu konu, alttan alta “sanat için sanat” ve “toplum için sanat”
ayrımını anımsatıyor. Bu ayrım, sanıldığının tersine, hâlâ güncel. Neden
güncel? Çünkü emek-sermaye ve yöneten-yönetilen başlıklı iki başçelişki ortadan
kalkmış değil, sınıflı toplum koşullarında kalkması da olanaklı görünmüyor. Öte
yandan, bu durumu, bir süreklilik içinde ele almak daha doğru olacak:
Eleştirilmesi gereken, hem sanatı bireyselci bir uğraşa dönüştüren, “sanat için
sanat” anlayışıdır hem de onu bireyi yok sayan propagandatif bir düzlemde ele
alan “toplum için sanat” anlayışıdır. Dolayısıyla, eleştirilmesi, tartışmanın
iki aşırı uca evrilmesidir. Dolayısıyla, sanat için sanat yaptığı iddiasındaki
bir sanatçının kimi zaman başını kaldırıp toplumsal sorunları dile getirme görevini
üstlenmesi; toplum için sanat yaptığı iddiasındaki sanatçının da (aşk gibi)
bireysel acıları görmezden gelmemesi önerilir.
Konuyla ilgili araştırmalardan kimi bilgileri paylaşalım:
Šuvaković (2016)’ya göre, sanat ve siyaset ilişkisinin 3 sürümü şunlar: 1.
Siyasetin sanata aktarılması; 2. Siyasetin sanat yoluyla izlerkitlesinin
arttırılması; 3. Siyasal gelişmelere sanat yoluyla müdahale… Von Beyme (2014),
sanat ve siyaset ilişkisinin koptuğunu ileri sürüyor, bu süreci İtalyan Yeniden
Doğuşu’na (Rönesans) kadar geriye çekiyor. Zaman geçtikçe artık bir yapıtın
sanat olup olmadığına krallar ve kraliyet aileleri vb. karar vermiyor,
eleştirmenler ortaya çıkıyor. Bizce, yazar yanılıyor; çünkü sanatçının maddi
geçimini sağlayanlar, siyasetçi olmasalar da siyasal davranışlarda bulunurlar.
Belli tür sanatçıları seçer, belli türleri seçmezler. Eleştiren değil, okşayan
sanatçılar yeğlenir. Demirel ve Altintas’a (2012) göre, sanat, siyasete,
eleştirel düşünce, estetik, toplumları yönlendirme ve barış ve düzen sağlama
noktalarında katkıda bulunur. Günümüz sanatçılarının ilgilendiği ve
sanatlarında esinlendiği belli başlı siyasal konular olarak küreselleşme, göç,
emek, yurttaşlık, eylemcilik, gelir eşitsizliği, adaletsizlik, çatışma,
biopolitika, serbest ticaret, mali bunalım, çevrecilik, bilişim teknolojileri
vb. listelenmektedir (Downey, 2014).
Bu çalışmada, katılımcılara 6 soru yönetildi:
1. Sizce sanat ve siyaset ilişkisi nasıldır?
2. Sizce sanat ve siyaset ilişkisi nasıl olmalıdır?
3. Sizce siyaset, sanata zarar mı vermektedir?
4. Sizce, yerel ve merkezi yönetimlerin belli tür bir sanatı desteklemesi,
başka sanat anlayışlarının gelişmesini engellemekte midir?
5. Sizce sanat kaçınılmaz olarak siyasi midir, yoksa siyaset sanata daha
sonra mı enjekte edilir?
6. Sanat ve siyaset konusunda diğer görüşleriniz nelerdir? Lütfen
açıklayınız.
Yöntem
Yukarıdaki soruların katılımcılarca yanıtlanabilmesi için, araştırmacı
tarafından Google Form’larda anket oluşturuldu. Anket linki, açıklamayla
birlikte, Whatsapp kanalıyla 88 kişiye ve 146’şar ve 99’ar üyeli iki
kültür-sanat grubuna gönderildi.(Bkz. Ek 1) Bu kişiler ve grup üyeleri, kimi
örneklerde aynı idi. Dolayısıyla, toplama yapmak doğru olmayacak. Çalışma
duyurusu, 29 Mayıs 2024 Çarşamba günü 18:00-18:39 arasında gönderildi. Araştırmacının
sanat ya da siyasetle ya da her ikisiyle ilgilendiği düşündüğü kişilere yönelik
olarak (sanatçıları ve siyasetçileri de içermek üzere) amaçlı örneklem ve
sonrasında kartopu örneklemi söz konusu oldu. İkinci aşama kartopu olduğu için,
yanıt oranını saptamak olanaksız. Örneklem yanlılığı olasılığını dikkate
almalı; çünkü bu konuda, soruları, en çok, konuyla ilgili olanların yanıtlaması
beklenir. Öte yandan, amacımız sanat ve siyaset konusundaki genel algıyı
yansıtmayı amaçlamadığından, bu tür bir bakış gereksiz olabiliyor. Çalışmaya
ilişkin çeşitli sınırlamalar için, Ek 2’ye bakılabilir.
Araştırmamıza 18 saat içinde anketi dolduran 45 kişinin yanıtlarıyla devam
edildi.
Bulgular
Aşağıda her bir soru için gelen yanıtlar listelenmiştir.
1. Sanat ve siyaset ilişkisi
Katılımcı |
1. Sizce sanat ve siyaset ilişkisi nasıldır? |
1 |
ne yazık ki günümüzde hiç yoktur |
2 |
Siyaset sanatın önünü açmıyor. |
3 |
Siyaset/politika yol açan, özgür düşünceyi ve özgürlük
sınırlarını genişleten rolüyle sanata destek olabilir. Özellikle COVID ve
sonrası dönemde sanatçılar kısa vadeli düşünerek sanattan çok gelecek
kaygılarını ön plana aldılar. Bu da politik dünya ile sanat dünyası arasında
organik olmayan bir ilişkiye yol açtı. Politika tarafında ise sanatçıları
yanında görmek isteyen / yanına çekmek isteyen politikacıların önderlik
ettiği bir çıkar ilişkisi ön plana çıktı. Tezlerini sanatçılar üzerinden
kamuya kabul ettirme yaklaşımı nedeniyle sanat ve sanatçılar adeta bir araç
olarak kullanıldı ve kullanılmakta. Kamunun endişesi "eleştiren"
tarafta olan sanatın ve sanatçının artık yeterince bu rolün gereğini yerine
getiremeyecek olmasındandır. |
4 |
İç içe, muhalif de olabilir destekleyici de. |
5 |
Siyasetçiler sanatı kendi sanatlarını yaratmak isterler .
|
6 |
Doğrudan |
7 |
Toplumsal ve tarihsel anlamda birbirinden ayrılamaz. |
8 |
Siyasi gündem ve siyasi endişeleri, pozisyonları, sıradan
insanların sanat anlayışını ve sanatçıların üretimini ürettikleri şeyin
içeriğini etkileyebilir.. Siyaset de sanatı, Kendi aracı veya üzerinde politika
takip edebileceği konulardan biri, bir tür nesne gibi görebilir.. Ekonomi
eğitim vs gibi bir tür siyaset geliştirme ve uygulama alanı gibi |
9 |
Sanat güncel siyasetten uzak ancak hayata dair politik
önermesi olandır |
10 |
İdeolojik yaklaşım nedeniyle ayrıştırıcı bir durum
yaşanmakta. |
11 |
Kesinlikle ilişkilidir. |
12 |
Siyaset ve sanat bence birbirinden ayrılmaz bir bütündür |
13 |
İmkansız gibidir neredeyse. |
14 |
Sanat üzerinden siyaset yapılıyor malesef., örneğin
Ankaradaki heykellerin kaldırıldığı bir dönem vardi |
15 |
Her ikisi de kendi kendine bir kutupdur. Siyaset sadece
oy zamanı sanatın ve sanatçının kapısını çalar geri zamanlarda uzaktan
seyreder. |
16 |
Günümüzde bazı açılardan çok sıkı bir ilişki var. |
17 |
İlimlı |
18 |
Birebirdir. |
19 |
Türkiye şartlarında daha çok siyasetin belirlediği
çerçevededir |
20 |
Bir birinden ayrılmaz. Bu günkü koşullarda, siyaset ile
sanat son derece uyumsuz! |
21 |
Sanat yaşamdır, doğaya baktığınızda yaradanımızın,
yarattığı herşey sanattır. Siyasette sanat, karikatürlriyle, resim, heykel,
fotoğraf, müzik, tiyatro, her sanat dalıyla siyaseti içine alır. |
22 |
Sanat bir dildir bence. Ve dil, insanı anlatıyorsa,
insan, istese de istemese de politikse (idelojik değil, politik, yani
herhangi bir şekilde belli bir düzenden yana, "polis") sanatla
siyaset ayrı gayrı tutulamaz. Dolayısıyla idelojik, dogmatik hareketlerin de
bir aracı olur tabii. |
23 |
Sanatçı döneminin tanığı olarak , ne kadar özerk de olsa
yaşadığı toplum içerisinde siyaset, politika ile etkileşim halindedir.
Duyarlılıkları, hassasiyetleri ve ideolojisi doğrultusunda sanatı aracılığı
ile siyaset ile iç içedir. |
24 |
Sanat siyaseti etkilemeli estetik açıdan |
25 |
Sanatçı estetik kurgu yaratıcısıdır, siyasetle ilişkisi
olmaz. Siyasetçi sanatla ancak ve yalnız çıkarı çerçevesinde ise ilgilenir |
26 |
Sanatın zaman zaman siyasetten etkilendiği hepimize
bellidir. Tarihin çeşitli dönemlerinde yaratılan eserleri incelerken o
dönemin siyasi özelliklerini de görebiliyoruz. |
27 |
İç içedir |
28 |
Sanat siyasetten bağımsızdır |
29 |
Siyaset, günümüzde sanata değer vermemekte ve sanatın her
dalında engelleme çalışmaları sürmektedir. |
30 |
Bulunmaktadır |
31 |
Sanat bir kültür unsuru olmaktan çok, politika tarafından
tanıtım ve propaganda aracı olarak kullanılmakatadır. |
32 |
Sanat çoğunlukla muhaliftir bu yüzden siyasetle ilişkisi
uyumlu değildir. Örnek Nazım, sabahattin Ali... |
33 |
Sanat iktidarlar içindir |
34 |
Bence bu ilişki toplumun ekonomik ve kültürel gelişmişlik
düzeyi ile ilgilidir.az gelişmiş toplumlarda siyaset sanata uzaktır. |
35 |
Yakın olmuştur. Lakin Karşılıklı ilişkileri şeffaf
değildir. |
36 |
Çok yakın |
37 |
Siyasetçi ve sanatçı karakterine göre değişik bir ilişki
seti oluşur. İdealde beklenen kültürün yükeltilmesi ve siyasetin de sanatla
uyumlu olmasıdir. Tarafların kalitesine göre değişir. |
38 |
Sanata verilen önem azaldıkça, siyasette seviye düşüklüğü
ve ahlaksızlaşma artar. |
39 |
Kanımca oldukça
pragmatik ve can sıkıcı hale gelmiş bir durum gibi gözüküyor. |
40 |
Sanat, sürreel bile
olsa, sanatçının bilinci aracılığıyla tarihsel gerçeklikle anlamlı bir
baglantı içinde olmalı ki, estetik bir değeri olabilsin, dekor olmaktan çok.
Bu bağ siyasaldır. |
41 |
Sanat bagımsızsa
işlevini tamamlar. Her şeyde muhalif olunması gerekmez, varoluşçu cabalar da
vardır. Ama genelde, devrim.anlari ve takipçileri dışında toplum sanat bağı
zayiflayacagı için sanat siyaset ilişkisi çelişkili ve mücadelelidir. |
42 |
Siyaset sanatı kendi
çıkarları için kullanmayı arzu eder. Ancak sanat her zaman yenilikçi ve
aykırı yaklaşımıyla siyasetin statükocu yapısını tehdit eder. Ayrıca sanatın
eleştirel gözü her zaman siyaseti rahatsız eder. |
43 |
Her dönem değişir. |
44 |
Şu an olması gereken
bir yerde değil |
45 |
Dar görüşlü,
tutucu,vizyonsuz siyasetçiler, sanatı da sanatçıyı da özgür bırakmaz. Bu
kapsamdaki siyasilerin desteklediği sanatçıyımsılar da mantar gibi türerler ,
destekleyici kuruluşlarla beraber kol kola yükselişe geçerler ve özgün gerçek
sanatçılar böyle bir sistem içinde var oluşlarını sürdürmekte zorluk
çekerler. |
2. Sanat ve siyaset ilişkisi nasıl olmalı?
Katılımcı |
2. Sizce sanat ve siyaset ilişkisi nasıl olmalıdır? |
1 |
sanat siyaseti eleştirmelidir |
2 |
Siyaset sanata karışmamalıdır. Özgür bırakmalıdır. Destek
olmalıdır ama köstek olmamalıdır. |
3 |
Sanat ve sanatçı normalde apolitik değildir ve
olmamalıdır ancak sanat ve politika ilişkisi kanımca kendiliğinden
oluşmalıdır. Organik olmayan yollarla değil. |
4 |
sanatçının tasarrufunda |
5 |
Sanat toplum için olduğu kadar, sanat sanat için de
olmalıdır . Siyasetçi sanatı kendi ideolojisi doğrultusunda kullanmamalıdır .
Sanat özgürlük ister, sanat için özgür bir ortam gerekir. |
6 |
Doğrudan |
7 |
Sanat üzerinden siyaset, siyaset üzerinden sanat yapılmalıdır. |
8 |
Nasıl Olmalıdırdan ziyade ilk sorunun cevabı nasıl
olacağını, mevcut ilişki biçiminin kaçınılmaz olduğunu gösteriyor. Herhangi
bir normatif önerme bu durumu değiştirmeye yönelik bir eyleimi mümkün hale
getiremez... |
9 |
Söylemini siyasete endekslemeden kendi dili ile kendi
kulvarında var olmalıdır. |
10 |
Sanat evrensel kimliğini korumalı. Siyasi yaklaşımların
sığ sularında heder edilmemeli |
11 |
Elbette bağımsız ve özgür sanat anlayışıyla hareket
edilmelidir. |
12 |
Sanat ve siyaset insanlar içinse nedensanat siyasetin
gerçeklerini ortaya koymasın? |
13 |
Siyaset sanatı tamamen özgür bırakmalıdır. |
14 |
Siyaset sanatın ilerlemesi için kullanilabilir |
15 |
Siyasetten öte insanları birleştirmeli kolkola birşeyler
yapmaları gerek. Siyasetçi sanatçıya sahip çıkmalı destek vermelidir. Sanatçı
ister istemez zaten her alanda ön saflardadır. |
16 |
Sanatın desteklenmesi, halkla bütünleştirilmesi yönünde olmalıdır |
17 |
Kendi yolunda |
18 |
Birebir |
19 |
Siyasetin ideolojik belirleyiciliğinin domine etmeyeceği,
onu yönlendirmekten çok, sanatın üretkenlik zeminini güçlendireceği bir
çerçevede olmalıdır |
20 |
Bir birini tamamlamalıdır! |
21 |
Malesef toplumda sanat anlayışı, siyasette çok önem
kazanmamış ve anlaşılmamıştır. Bence sanata değer verilmemesi hayat
damarlarını koparır. Atatürk bunu çok güzel söylemiştir. Siyasette yapılan
seçim afişleri bile sanatçının elinden çıkıyor. Sanatçıların desteklenip,
toplumun sanata ilgisini arttırıcı, açık hava sergi alanları, yöresel ve
uluslararası müzik konserleri, belediyelerin sanatköyleri kurmaları, gençlere
sanat kursları verilmeli. Sergi , müzik, tiyatro alanlarını çoğaltmak ve
ücretsiz herkesin faydalanabilmek gerekir. |
22 |
Siyasetten kastınız ideoloji anladığım kadarıyla. Malı
meli sorusunu buraya koymak olmaz ki... . İnsan varsa siyaset var, siyaset
varsa ideoloji var, bunları ifade biçimlerinden biri de sanat olduğuna göre
ve sanatı sınırlayamadığımıza göre sanat da sanatçı da siyaseti istediği gibi
anlatır. İzleyen olarak bunu kabul etmek, yorumlamak, eleştirmek ya da
değerlendirmek ayrı konu. İşte bunun belki biraz düzenlenmesi gerekebilir.
Sanat eleştirisi güçlenmeli ülkede. Biz, her şey sanat sanıp her şeye çok
güzel diyoruz genellikle. Hele, sanatçının belli bir adı varsa onu kimse
eleştiremiyor. Bence bu çok komik ve bir şişmeye sürüyor. Hakikaten sanat
üretenler de ortaya çıkmıyor doğal olarak. Kendilerini saklıyorlar. |
23 |
Görsel sanatlar kitleleri harekete geçirme konusunda
oldukça etkileyici bir güce sahiptir. Sanatçı topluma mesaj verme, duygu ve
düşüncelerini aktarma gerektiğinde tavır alma ve bu yolla muhalif olma
hakkına sahip olmalıdır. |
24 |
Siyaset sanatçı belirtmemeli ve tarafsız olmalı özgür
sanat üretimi için zemin hazırlamalıdır |
25 |
Sanat ile siyasetçi mesafeli olmalıdır. Siyaset çıkarsız
destekleyecekse sanat ile ilişki kurabilir |
26 |
Bence sanat siyasetten etkilenmemelidir. Yani evet
dönemin genel atmosferini yansıtabilir, ama siyasete alet olmamalı |
27 |
Sanat siyasete ve siyasetçiye biat etmemelidir. Sesini
duyuramayan kesimlerin sesi ve muhafızı olmalıdır. |
28 |
İki alan birbirinden ayrı tutulmalıdır |
29 |
Sanat her yönüyle bağımsız olmalı ve gerektiğinde siyaset
tarafından desteklenmeli ve ödüllendirilmelidir. |
30 |
Destekleyici olmalıdır |
31 |
Politika sanat üretimi ve tüketimini geliştirecek şekilde
üretilmelidir. Sanat politika için bir tanıtım ve propaganda aracı olmaktan
öte, kültürel üretim ve tüketim unsuru olarak geliştirilebilmelidir. |
32 |
Siyaset ve Sanat ilişkisinde kalıplar olmamalıdır. |
33 |
Sanatın, sanatçı siyasete bağımlı olmamalı |
34 |
Siyaset sanatın yanında olmalıdır.sanatçıyı ve sanat
eğitim kurumlarını desteklemelidir. |
35 |
Sanata gölge etmesinler ve vergilendirmesinler yeter |
36 |
Zaten bağımsız olamaz |
37 |
Siyasi ideolojiye göre de şekillenebilir, tam tersi de.
Dinamik bir ilişki vardır ve üretkenlik düzeyini iki taraf da belirler. |
38 |
Sanat, siyaset de dahil olmak üzere, hayatın her alanıyla
yakından ilişkili olmalıdır. |
39 |
Sanatın bilgisi
kendine hastır. Diğer tüm epistemolojik dinamiklerden farklı ve doğrudan
duygulara dayanan bir yapısı vardır. Siyaset ise akıl pratiğinde daha
rasyonel bir süreçtir. Sanatın bilgisi objeye yönelen her bireyin yeniden
yaratabildiği bir subjektiflik içerebilirken, siyasetin bilgisi daha ortak
kabullerin olduğu bir objetktiflik gerektirir. Bu yüzden sanat siyaseti de
içine alan sınırsız bir alandır. Ancak sanatın toplum için yapılması iddiası
ki bu onu siyasetin doğrudan objesi haline getirir ki bu durum sanatı
yozlaştıran bir unsur olarak karşımıza çıkmalıdır. Yani sanatın özgürlüğüne
gem vurmaktadır. |
40 |
Doğrudan olsa sanat olmaz,
propaganda olur. Dolaylıdır: Siyaset sanatın eleştirel niteliğine gereksinir,
kendini canlı, yenilenebilir, sürdürülebilir tutmak için. Bu nedenle siyaset
sanata nötr kalıp finansal destek vermelidir. Sanatın siyasetle ilişkisi de
sanatçının tarihsel varoluş macerası dolayimındadir. |
41 |
Sanatçıya göre
değişir. |
42 |
Sanat hakikatin
peşinde, sorular soran bir disiplin. Siyaset ise son derece manipülatif ve
sahtekar bir alan. Bu ikisi keşke kucaklaşabilse ama kimin sahasında bu büyük
bir sorun. |
43 |
Doğaya uygun. Doğanın
çıkarlarını gözeten |
44 |
Sanattan anlamayan
bir siyasetçi sanata ve sanatçıya zarar verebilir çünkü Bilgi dahilinde
değildir Bence hiç karışmasınlar daha iyi olur |
45 |
Siyasiler her ne
görüşte olursa olsun,sanatçıya ve eserlerine saygı duymayı öğrenmeli,
desteklemeli - ki onlar da gelişsin, kayırmacılık olmamalı, masonik ve siyasi
bağlardan dolayı birilerine camiada yer açmaya çalışmamalı.. |
3. Siyaset, sanata zarar mı vermektedir?
Katılımcı |
3. Sizce siyaset, sanata zarar mı vermektedir? |
1 |
evet |
2 |
Evet |
3 |
Karşılıklı çıkar ilişkisi kanımca uzun vadede gidilmesi
gereken yönden farklı yöne doğru bir gidişe yol açacaktır. Bu noktada her iki
taraf da kaybedecektir. |
4 |
zaman zaman |
5 |
Evet, siyaset özgürlükleri kısıtlandığı zaman, sanatı da
yoketmiş olur. |
6 |
Hayır |
7 |
Siyaset sanatı sanat kabul ettiği sürece zarar veremez. |
8 |
Verebilmektedir. Ancak hem ilham hem de himaye finansman
veya kitlelere ulaştırma araci da olablir |
9 |
Her iki disiplin de Hegomonya üretir dolayısıyla zarar
verir |
10 |
Evet |
11 |
Zarardan ziyade kendi politikası güdümünde çalışmalara
yön vermekte ve desteklemektedir. Bu minvalde hazırlanan çalışmaların
özgünlüğü ve sanatsal değerleri tartışılır. |
12 |
Siyaset sanata zarar vermeye çalışıyor ama güneş balçıkla
sıvanamaz. |
13 |
Evet. |
14 |
Istenilirse aleyhte kullanilabikir |
15 |
Sadece aldıkları kararlarla bir oluşumların ve üretimleri
önünü çıkarlar ama sanat ve sanatçı bir şekilde bunları yok sayar. |
16 |
Bazı açılardan |
17 |
Belirsiz |
18 |
Geliştirir, engellemez |
19 |
Devletin siyasi tutuculuğunun güçlü olması durumunda
zararlı olabilmektedir. Ancak demokratik siyasetin güçlü olduğu ülkelerde
siyaset, sanatın önün açan bir işlev görmektedir |
20 |
Bu günkü koşullarda son derece zarar veriyor. Daha
doğrusu “sanatı” kabul etmiyor! |
21 |
Tümü değil ama, bazı siyasetciler sanatın günah bile
olduğunu yorumluyorlar, sanat Allah' ın insanlara verdiği bir yetenek.sanat
insanların iletişim kurabilmeleri için, mağara demirlerinde duvarlara yapılan
resimlerle başladı. |
22 |
Hayır, vermez. Gerçek sanat, sadece hep sanattır. Sanatın
doğuşu dahi ideolojik. Günümüzde ise pek çok politikaya dokunuyor. Bundan
daha doğal bir şey olamaz. |
23 |
Sanat özerklikten çıkıp da devletlerin propaganda malzesi
haline geldiginde siyaset sanata zarar vermeye başlar kanımca. |
24 |
Evet şu an çok zarar veriyor sansür baskı ve ceza sanatı
olumsuz etkiliyor özgürlük aşanını kısıtlıyor üeetimi ve kaliteye düşürüyor |
25 |
Hiç kuşkusuz. Siyaset yapısı gereği estetik içerik
taşımaz. Genelleme yaparsak, siyaset insanoğlunun tarihselliği boyunca sanata
faydalı değil zararlı olmuştur. |
26 |
Sanatçı yolundan şaşmaz ise siyaset sanata zarar veremez.
|
27 |
Siyaset sanat dahil her şeyi kullanır. Kendisine hizmete
zorlar. Bu durumda sanat kendi yörüngesinden saparak, siyasetin aparatı
haline gelir. |
28 |
Evet kesinlikle |
29 |
Evet, zarar vermesinin yanısıra görmezden gelmeye
çalışmakta ve gerektiğinde kendi görüşü doğrultusunda yön vermeye
çalışmaktadır. |
30 |
Hayır |
31 |
Genelde sanatın aleyhine gelişir gibi duruyorsa da,
sanatçıyı bazan sanat dışı bir şekilde destekler. Ama politika sanatı yönlendirmekten
çok, hazır olanı kullanmayı tercih eder. |
32 |
Siyaset sanatçıya zarar verir. Sanata gücü yetmez.
Sanatçı gereğinde bedel ödeyebilir. |
33 |
Evet |
34 |
Her zaman değil.sanatı ve sanatçıyı destekleyen
politikalar üreten yönetimler de var.ama günah,ayıp veya ahlakı bozan |
35 |
Evet |
36 |
Hayır |
37 |
Siyasetçiye ve kalitesine bağlı olarak şekillenir. |
38 |
Siyaset, düşük seviyeli, niteliksiz ve evrensel
değerlerden yoksun insanların tekelindeyse, sanata da, bilime de, eğitime de,
insan haklarına da, hayvan haklarına da zarar vermektedir. |
39 |
Siyaset dokunduğu her
şeye zarar verir. |
40 |
Evet, propoganda
olarak kullanıyor. Özellikle ABD ve türkiye gibi kaba, cahil siyasette.
Avrupa bu konuda bir tarihe ve bilince sahip. Kendi yararına. Başkalarına
gene propoganda silahı. Örneğin Ortadoğuda ingulizlerin islam sanatı,
avrupadada amerikanın postmodern sanatı gibi. |
41 |
İlk cevaba benzer,
dönemine göre değişir. |
42 |
Siyaset sanatı
bağımsız ruhundan koparmaya çalışmakta ve hatta bastırmaya çalışmaktadır. |
43 |
Dönem dönem değişir. |
44 |
Eğer bilgi dahilinde
değilse sanatı sevmiyorsa zarar verebilir |
45 |
Özellikle ülkemizde
evet.. |
4. Yerel ve merkezi yönetimlerin belli tür bir sanatı desteklemesi, başka
sanat anlayışlarının gelişmesini engellemekte midir?
Katılımcı |
4. Sizce, yerel ve merkezi yönetimlerin belli tür bir
sanatı desteklemesi, başka sanat anlayışlarının gelişmesini engellemekte
midir? |
1 |
hayır |
2 |
Evet. O desteklenenlere sanat denirse tabii. |
3 |
Evet. Belli bir sanata indirgenmiş kamusal destek,
kanımca tüm sanat dallarını aşağıya çekecektir. |
4 |
katılmıyorum |
5 |
Sanat bir karşı çıkıştır, merkezi yönetimler sanatın her
çeşidini desteklemelidir . |
6 |
Evet |
7 |
Engellemektedir. |
8 |
Her şey bir tercih meselesi, herhangi bir tercih başkaca
bir tercihte bulunmamak anlamına geliyor. |
9 |
Ekonomik olarak güçlüler yaşar ancak Sanat iktidardan
bağımsız gelişeceği için aksine daha güçlenir. |
10 |
Evet |
11 |
Mutlaka etkilemektedir çünkü maddi ve kültürel destek
görmeyen göremeyen her alan ötekileştirilerek istenmez ve de kabul görmez. Bu
onun sanat olmadığı anlamına gelmez ancak popüler kültür toplumsal kültüre
baskın olduğunda çatışma ortamı doğar. Ve sanat bambaşka bir boyut kazanır. |
12 |
Evet öyle olmaktadır suret yapmanın yasak olmasının
resimle ilgili bize kaybettirdikleri azımsanmayacak kadar çoktur. |
13 |
Aynen. |
14 |
Tabiki etkiler |
15 |
Yok hayır sadece biraz yetim kalma duygusu yaşanır. |
16 |
Bazen evet |
17 |
Evet |
18 |
Hayır, asla. Merkezi ve yerel iktidarlar (içeriğine
karışmadan, sansürlemeden) bütün sanat dallarını desteklemelidir. |
19 |
Merkezi ya da yerel, siyasi otoritelerin belli bir sanat
türünü kayırıcı ve kollayıcı siyaset gütmeleri, sanatın önünü açmaz, tam
tersine kapatır. Yani sanatsal gelişmelere sekte vurur. Bunun için bu
otoriteler mümkün olduğu ölçüde çeşitliliğe hakkaniyetli davranacak tutum
içerisinde olmalıdırlar. |
20 |
Evet, kesin engelliyor! |
21 |
Sanatın her dalı insanlar için lazımdır, tabiiki diğer
sanat dallarını engellemeleri hatadır. Müzik, tiyatro, resim, heykel,
fotoğraf, grafik tasarım, geleneksel el sanatları ve hatta mimarlık, iç
mimarlık , endüstriyel tasarım, yaşamda tasarlanan herşey sanattır, hiç biri
birbirinden ayrılmaz. |
22 |
Siz, üretilen sanatın kurumsal ideolojiler karşısındaki
durumunu soruyorsanız, bu ekmek üretmeye çalışan fırıncı için de geçerli. X
ideolojiye sahip bir belediye X ideolojiden olmayan kimseye kapısını açmıyor.
Bu kutuplaşma ile ilgili bir olay. |
23 |
Kesinlikle evet.Sanatı kısırlaştırmaya mahkum etmek,
sanatçıyı yasaklamak ve kendisini özgurce ifade etmesini engellemek sadece
sanatı engellemez bir insan hakkı ihlalidir. |
24 |
Evet kendi siyasal nakış açısından baktıkları için kuşe
döngü ve tek taraflı sanat ürettmine neden ol maktalar |
25 |
Engellemez. Çünkü içinde yaşanılan sistemin belirlediği
sınırların dışına çıkabilen, bağımsız, özgür ruhlu sanatçı siyasi kurumlardan
etkilenmeden eserini yaratır. |
26 |
tüm sanat dallarına değer verilmeli ama toplum kendi
kültürünü elbette önde bulundurmalı |
27 |
Sanatı desteklemek sözkonusu değil. Sanatın gücünden ve
etkisinden istifade etme kaygısı vardır. |
28 |
Katılıyorum engellemektedir |
29 |
Yerel yönetimlerin her sanat dalına yetişmesi mümkün
değildir, belirli alanlarla kısıtlı olması doğal karşılanmalıdır. Ancak
merkezi yönetimin gerektiğinde sanatın tüm dallarına el vermesi ve gelişimini
desteklemesi şarttır. |
30 |
Hayır |
31 |
Sanatın toplum tarafından bilinçli tüketilmesine olanak
tanımayan her türlü kısıtlama, sanat anlayışlarının gelişmesini de engeller. |
32 |
Engellemez. |
33 |
Siyasetin dünyaya bakış açısı ne ise kendine hitap eden
estetiği tercih ediyor |
34 |
Artık dünya avucumuzun içinde.bilgiye erişim çok
kolay.tabii bilginin değerini bilen için.özgür zihinler varsa engel
tanımazlar. |
35 |
Evet |
36 |
Hayır |
37 |
Hayır. |
38 |
Olabilir. |
39 |
Sanatı desteklemek,
onu belirli bir kalıba yönlendirmeden, yalnızca imkan sağlamaktan ibaret
olursa katkısı fazlaca olacaktır. Fakat belirli bir tür sanat derken içerik
dışında bir tarzın ve üslubun da şart koşulması söz konusu ise bu durumun
sanat açısından yıkımını ifade etmek bile acı verici bir durum olacaktır. |
40 |
Dogrudan desteklemek
zaten sanatin dogasina aykırı. Yarar ilkesiyle sanat olmaz. Sonuç komedi
olur. Örneğin AKP gençlik kollarinin ek sanatları diye ingilizce bur Hand Job
(!) sergisi açması gibi. Uygun olmuş. |
41 |
Belli bir tür ise
evet. Örnek geleneksel sanatları fetis yapan anlayışlar |
42 |
Hiç sanmıyorum.
Sanatın gelişiminin destekle çok ilgisi olduğunu düşünmüyorum. Başka sanat
anlayışları zaten kendini var edecektir eğer gerçekten bereketli damarlardan
besleniyorsa elbette. |
43 |
Evet. |
44 |
Sanat sanattır sanatı
ayrı kategorilerde görmek yanlıştır |
45 |
Elbette.. |
5. Sanat kaçınılmaz olarak siyasi midir, yoksa siyaset sanata daha sonra mı
enjekte edilir?
Katılımcı |
5. Sizce sanat kaçınılmaz olarak siyasi midir, yoksa
siyaset sanata daha sonra mı enjekte edilir? |
1 |
daha sonra enjekte edilir |
2 |
Siyaset ve Sanat yaşamın ayrılmaz unsurlardır. İç
içedirler. |
3 |
"Eleştiri" tarafından olan sanat ve sanatçı
kaçınılmaz olarak "eleştirilen" tarafta yer alan politika durağına
da uğrayacaktır ancak bu ilişki karşılıklı bir çıkar ilişkisinden çok
ötededir ve öyle olmalıdır. Temel nokta sanat ve sanatın gelişmesi olmalıdır.
Politika ancak sanatçının destekçisi olabilir. Yön verme rolüne soyunamaz. |
4 |
sonraları enjekte olmuş olabilir |
5 |
Sanatın ideolojik yanı vardır. Sanat ve siyaset her zaman
iç içe olmuştur. |
6 |
Siyasidir |
7 |
Diyalektik bir ilişkidir, önceleme ve sonralama yoktur. |
8 |
Sanat Kaçınılmaz olarak siyasi değildir. Ancak siyasetin
ssnattaki yeri de sanatın doğasına tanımına özüne aykırı Olmak zorunda
değildir. |
9 |
Sanat kaçınılmaz olarak politiktir. Güncel siyaset içine
sızmaya kendi paya dadı olmaya zorlar |
10 |
Daha sonra enjekte edilir |
11 |
Evet sanat kaçınılmaz siyasidir, ideolojik değil çünkü
her arketipte bilinçaltındaki bilerek veya bilmeyerek yapılan, yapılması
istenen veya tam tersi yapılmayan, olmayan, olması istenmeyen hayata
geçirilmektedir. |
12 |
Siyaset kaçınılmaz olarak sanata enjekte edilmiştir |
13 |
İkisi de mümkün. |
14 |
Istenilirse enjekte edilur |
15 |
Her sanat yapıtında siyasî bir tavır vardır. Ama sanatçı
ve sanat ister istemez siyasî tarafını ortaya koyar ama belirli bir siyasete
sığınmaz. |
16 |
Maâlesef siyasetle de işlemekte sanat. İlişkilere bazen
de menfaatlere bağlı olarak gelişmekte. |
17 |
Sanat siyasidir. |
18 |
Kaçınılmaz olandan kaçınamazsınız. |
19 |
Türkiye ölçeğinde, modernleşme sürecinde sanat daha çok
siyasi mülahazaların konusu olmuştur. Hangi sanatın destekleneceği hangisinin
dışlanacağını, genelde siyaset belirlemiştir |
20 |
Bana göre soru anlamsız! Siyaset başka, sanat başka.
Ancak, süreç içinde uyumlu hareket ederler! |
21 |
Sanatta siyaset olmaz, bunu yapanlar, sanattan yoksun kişilerdir.
Herkesin bakış açıları farklı olabilir, sanata siyasi bakmak sanattan
anlamayıp sanatın topluma aktaracaklarından yoksun kişilerdir. |
22 |
Sanırım bunun cevabını birkaç kez vermiş oldum. Sanatın
kendisi siyasidir. Ama ideolojik olup olmaması değerlendirme konusudur. Bence
siyaset, ekonomi ve sosyoloji birbirilerinden ayrılamayan bir bütündür.
Sanatçının tüm dertleri de bunlarla ilgilidir zaten. |
23 |
Sanatın siyasi mesajlar vermesi, sanatçının özgür ifadesi
ve tamamıyla kendisinin secimiyle ilgili bir durumdur. İnançlar, ideolojiler
toplum kuralları, kisisel kaygı ve hassasiyetler mesajların siyasi bir
anlatıma dönüşmesinde ve dışa vurumunda etkin bir rol oynar görüşündeyim. |
24 |
Sanatın özellikle vaazı alanlarında siyaset kaçınılmaz
mizah gibi |
25 |
Sanat kaçınılmaz olarak siyaset dışıdır. Siyasetin
hizmetine giren sanat, sanat olmaktan çıkar. Siyaset enjekte edilen sanat da
artık gücü elinde bulunduranın hizmetine girmiştir. |
26 |
Sanat siyasi değildir, asla da olmamalı. Zaten siyaset
üstünde kurulan bir kültür ve sanat çok yaşayamaz. Ama tabii etkileşimde
oluyorlar ister istemez |
27 |
İnsana dair ve insanı merkeze alan her faaliyet
siyasettin sınırlarını ihlal eder. Aynı dünyada mücadele ederler. Hedefleri
insan ve toplumdur. |
28 |
Siyaset daha sonra enjekte edilir |
29 |
Siyaset yaşamın her alanında bizi ilgilendirmektedir, bu
nedenle, tiyatro, sinema, karikatür gibi sanat dallarının siyaseti hicvetmesi
doğaldır ve hoşgörü ile karşılanmalıdır. |
30 |
Sanat ilk önce ortaya çıktığı için siyaset sanattan
destek almaktadır. Sanat siyaseti içinde barındırmaktadır. |
31 |
Sanat bir ifade biçimidir, eğer politik bir ifade
gösteriyorsa zaten bu bellidir. Ama politika bazen siyasi bir ifade içermeyen
sanatı da zorlayarak içine siyaset enjekte edebilir. |
32 |
Sonradan enjekte edilebilir. |
33 |
Sanatçının siyasi görüşü sanatına yansır |
34 |
Sanırım kaçınılmaz olarak siyasidir.içinde tepki vardır. |
35 |
Sonradan enjekteyi anlamadım. Sanat siyasidir |
36 |
Kaçınılmazdır |
37 |
Sanat evrenseldir. Adalet, estetik ve doğruluk arayışı
idealdir. Sanat siyasi olmayabilir. |
38 |
Sanat, kaçınılmaz olarak siyasidir. |
39 |
Sanat kaçınılmaz
olarak insana ait her şeye nüfuz eder. İçine duygu karışan her şeye anında
bulaşabilir. Bu yüzden doğal bir kesişim söz konusu olabilir. Fakat belirli
bir grup ya da kişiler bunu yapay olarak da gerçekleştirebilirler. Bu soruyu
cevaplama için salt olarak sanat değil aynı zamanda "sanatçı"
olarak adlandırılan kesimi de ele almak ve sanatçı psikolojisini araştırmak
gerekmektedir. Çünkü bir sanat eserinin taşıdığı en önemli duygulardan birisi
de yalnızda objenin kendisinde bulduğu duygu değil, eserin sahibine ait
beğenilme duygusudur. Beğenilme ve takdir edilme duygusu ile bir siyasi gruba
arkasını yaslamış bir sanatçının eseri çok pragmatik ve büyük ihtimalle
arazlı olacaktır. |
40 |
Yukaridaki cevap:
Dogrudan siyasi olması olanaksız, dolaylı siyasi olması zorunludur. Öncelik
yoktur, yaratım sürecinde, yaratıcısının bilinç niteligi olarak bir
çercevedir siyaset. |
41 |
Göreceli yine. |
42 |
Sanat siyasi değildir
ama politiktir. Yani kaçınılmaz olarak birbirine yaklaşır, çarpışır,
uzaklaşır, tartışır ve etkileşim halindedirler. |
43 |
İckindir birbirleri
ile güçlü ilişkisi vardir |
44 |
Bence sanat ve
siyaset iki ayrı uçlarda. Sanat siyasi olamaz. Ne yazık ki siyaset sanata
daha sonradan enjekte edilir Nasıl mı? Siyasetin yapmış olduğu trajı komik ve
Dramatize hareketleri ve konuşmaları sanata yansır ( doğal olarak) |
45 |
Sanat siyasi fikrini
elbette sunacak,yaşadığımız toprağa, halka,gündeme sessiz kalamayız. Sanat
tarihinde örnekleri çoktur, şairinden, ressamına... |
6. Sanat ve siyaset konusunda diğer görüşler
1 |
Siyaset doğası gereği çok taraflıdır ve denge kurmak
üzerine kuruludur sanat ise tek taraflı olup kendi doğrusunu savunmak
zorundadır |
2 |
Siyasetin etkilemediği bir sanat olamaz. Siyaset sanatı
besleyen unsurlardan biridir. |
3 |
Sanattan beklentiler ile siyasetten beklentiler çok
farklıdır ve öyle de olmalıdır. Toplum bu şekilde düşünmektedir ancak
politika tarafında da sanat tarafında da zaman zaman organik olmayan
ilişkiler öne çıkmaktadır. Bu ilişkiler her iki tarafa da zarar vermektedir. |
4 |
siyaset de kimi zaman sanat gibi yapıldığı için ülkemizde
, ayrımı yapmak artık çok güç. |
5 |
Siyaset özgürlükleri desteklediği ölçüde , sanat ta
güçlenir . Ayrıca, siyaset, sanatı da , sanatçıyı da desteklemelidir. |
6 |
Dengeli olmalıdır. |
7 |
Birbirlerini yıpratmasınlar yeter. |
8 |
- |
9 |
Ütopyayı inşa etmek için sanata evet |
10 |
Sanat siyaset üstü kimliğini korumalıdır |
11 |
Sanat beslendiği toplumdan etkilendiği gibi toplumu da
etkilemelidir. Bu etki etkilenme ile yeni akımlara, fikirlere ve sonraki
kuşaklara farklı bakış açıları kazandırmalıdır. Çoklu ve eleştirel bakış
açısı bu bakımdan önemlidir. |
12 |
Sanat edebiyat şiir resim müzik yoluyla insanlara
ulaşabilir ve insanları değiştirebilir |
13 |
Sanat siyasetin oyuncağı olmamalıdır. Özgür olmalıdır.
Siyaset ise haddini bilmelidir. |
14 |
Ikiside ayrı olarak ilerleme gosterebikir |
15 |
Siyaset bu günlerde sanatın önüne geçti arık insanlar ne
yazfığından çok siyasetçinin ne söylediğine bakıyorlar. Aslında sanat ve
sanatçı siyasete yok gösterecekler tam tersi siyasetçi sanatın da önüne
geçmeye çalışıyor |
16 |
Menfaat dışı, topluma yararı ve halkla bütüleşetirecek
yararlılıkta olmalı. Maddi destek her zaman olmalı. |
17 |
Farklı alanlar |
18 |
Sanat desteklenir de güçlenirse siyaseti de
demokratikleştirir. |
19 |
Sanat ve sanatçılar özgür ortam isterler. Öncelikle
demokratik siyasetin güçlü olduğu bir zemin gerekmektedir. Ayrıca Nasıl ki
siyasetin sanata belli bir tarzı empoze etmesi doğru değilse, sanatçıların da
siyasetçi gibi davranması doğru değildir. Türkiye’de siyasetin sanatı
yönlendirmesiyle, aşırı politize sanatçı kişilerin ortaya çıkması, toplumun
farklı kesimlerinin sanata sanatçıya olan ilgisini de zayıflatmaktadır. Bu
durum genelde sanatçı tavrı değildir. Ama siyasi belirlenimcilik, sanat
çevresinde de sanatçı özelliğinden çok siyasi yönü sanatçılar çıkarmıştır. Bu
da sanat açısından ciddi bir sorundur |
20 |
🤷🏼♂️ |
21 |
Sanat siyaseti içinde barındırmayan, uluslararası tüm
insanlara hitap edebilen, din, dil, ırk, kültür, ülkelerin farklılığını gözetmeksizin
tüm dünya ve yaşamla iletişim kuran bir sektördür. |
22 |
Sol ve özgürlükçü olduklarını tanımlayan bir kültür-sanat
grubu, aynı zamanda sanatın sınırları zorlayan hatta kıran bir eylem olarak
kabul etmekte. Bu grupta, ya bir İslam sanatçısı aramızda katılsa demiştim.
Grubun bir kısmı duruma bağlı, bir kişi kesinlikle olmaz demişti. Sanat sınır
kabul etmez. Cüret asıl karakteridir. Sanat karşı böyle bir duruşu ben kabul
edemiyorum. |
23 |
Sanatçı özgür bir muhaliftir. Duygu düşüncelerini ve
mesajlarinı aktarirken nasil siyasi bir dil kullanacağını, bunu hangi doz ve
ölçüde yapacağını yine kendi özgür iradesi ile belirleyebilmelidir.Baskı
altında ya da hiç bir erkin güdümünde olmadan, sanatın kullanılmasına izin
vermemelidir. Bu sanatçının kişisel duruşudur. |
24 |
Sanat özgür ve geniş olmaları her alandaki sanat
çalışmalarına destek olunmaları ve ulaşılabilir olmalı ekonomik olarakta
ulaşılması kolaylaşmalı |
25 |
Toplumun ideolojik söylemi içinde ve ona göre yaşayan
insanlar, uygitsinci kölelere dönüşürler. Herkes birbirine benzemeye başlar.
Bu baskı-döngü içindeki birey ancak ve sadece bağımsız sanat kurguları ile
çıkış yolu bulabilir. Sanat, dayatılanın dışına çıkmanın yegane yoludur. |
26 |
Sanatla yeri geldiğinde devrimler yaratmak mümkün. Sanatı
siyasetin aletine çevirmemeli, sanatçılar özgür ruhlu olmalı, sanatkarlara
müdahale edilmemelidir. |
27 |
Sanatı siyasete muhalif görmek yanlış. Ama sanat siyaseti
rotasına taşıyabilir. İnsan odaklı hale getirebilir. Bunun için bağımsız
kalabilmelidir. Bağımsız kalabilmesi için de toplumun sahiplenmesi ve
desteklemesi gereklidir. |
28 |
Çok ayrı iki alanın özellikle siyasetin sanatı olumsuz
anlamda etkilediğini düşünüyorum |
29 |
Kültürel gelişimini tamamlamamış (ya da engellenmiş)
toplumlarda sanat maalesef özgür olamamaktadır. Kısır bir döngünün içinde
hapis hayatı yaşamaktadır. Anayasada yazan (ve maalesef uygulanmayan) fikir
özgürlüğünün sanatın her alanında uygulanması ve tüm sanatçıların eserlerini
serbestçe sergilemesi gerektiği görüşündeyim. |
30 |
Sanat ve siyaset arasında bir bağ bulunmaktadır.
Siyasetçiler hikaye, fıkra, türkü gibi türlerden yararlanmaktadır. Sanata
hakim siyasetçi halkın da nabzını tutar. |
31 |
Politika toplumun gelişmesine izin verdiği ölçüde, diğer
tüm unsurlar gibi sanatın da gelişmesine yol açar. Tersi de her zaman
karşılaşılan durumlardandır. |
32 |
Sanat her derde devadır! |
33 |
Sanat ve sanatçı yaşamını sürdürmek için siyasete ister istemez
yanaşır. Halkın talebi, beğenisi ve estetik zevki gelişmez ise bu çark böyle
devam eder. |
34 |
Özgür akıllar,kalıplara sokulmamış,araştıran,sorgulayan
eğitim sistemiyle yetişmiş bireylerin oluşturduğu toplumlarda siyaset de
sanat da kendi yerini korur. |
35 |
Sanat insanın ve toplumun pek çok yanının estetik
yüzüdür. Siyaset estetikten uzaktır, dolayısıyla sanattan da. Siyasetin tek
işlevi estetik üretenleri korumak ve kollamak olmalıdır. |
36 |
Sanat insanın önemli bir kültürel ürünüdür |
37 |
Sanat, estetik ve temel değerlerin seviyesinin yükselmesi
açısından kaçınılmazdır. |
38 |
Sanatın en azından bir yönüyle ilgilenmeyen bir siyasetçi
veya bir insan, yeteri kadar incelemez, yontulamaz, kendini bulamaz, empati
duygusunu geliştiremez. Dolayısıyla, hangi meslekle veya alanla uğraşıyor
olursa olsun, o işi, sanatla ilgilenen birinin ışıltısıyla, derinliğiyle
yapamaz. |
39 |
İnsan olmanın gereği
olarak her iki unsur da antropolojik birer hakikat gibi duruyor. Fakat
siyaset daha çok kitlesel sanat ise bireysel olma eğilimindedir. Gel gelelim
bir topluluk, kendisini meydana getiren bireylerin sanatsal bakış açılarına
ihtiyaç duyar. Çünkü sanat bireyin içinden çıkamadığı varoluşsal
problemlerinin sağıltılması için gereklidir. Doğru sanat anlayışına sahip
toplumlar daha verimli ve uyumlu bir topluluk haline gelir ve daha doygun bir
yaşam lezzeti elde ederler. Gerçekten sanatçının içinden gelerek siyasetin
her hangi bir alanına dokunduğu sanat anlayışı oldukça değerlidir çünkü sanat
dışında bir başka enstrümanın anlatamadığı şeyleri topluluklara aktarabilir.
Ancak amacı doğrudan rasyonel olan sanat eserleri ve akımlar bir yönleri hep
eksik çabalardan ibarettir ve mevcut siyasi paradigma ile beraber muhtemelen
ömürlerini yitireceklerdir. |
40 |
Siyasetçinin biraz
filozif olması ve anlik değil mantikli ve stratejik düsunebilmesi lazim. O
zaman sanatın özgürleştirme gücüne nasıl da çaresizce muhtaç olduğunu bilir
ve kendini eleştirmesini ister. Güçlü bir halk için özgürlük ve o halde
sanat, çok sanat etkinliği gerekir, yaşamın her köşesinde. |
41 |
Sanat ölümsüz,
siyaset geçici. Selamlar..Sarp :) |
42 |
Egemenler hakim bir
dil yaratıp onu topluma dayatırlar. Eğer sanat özgün ve özgürse buna karşı
koymak zorundadır. Yani egemenlerin dili ile sanatın dili hep çarpışır. |
43 |
Her dönemin ruhunu
yansıtması bakımından birbirlerini doğurur. |
44 |
Lütfen siyaset
yapılması gerekeni yapsın ve abartılı bir şekilde sanata karışmasın Çünkü
abartıya kaçıyor Sana da düşkün olan halkı rahatsız ediyor |
45 |
Bizden uzak dursunlar
,ifade özgürlüğümüzü elimizden almaya çalışmasınlar, korkulari
kirliliklerindendir. |
Tartışma
Verilen yanıtların genelinde, ‘siyaset’ kavramının muğlaklığı öne çıkıyor.
Kimi katılımcılar, siyasetle siyasetçiyi eş anlamlı olarak görmüş, siyasetçiye
de olumsuz bir anlam yüklemiştir. Siyasetin bugünkü gerçel siyasetin ötesinde
daha geniş bir kavram olarak gören katılımcılar da vardır. Bu durum, ‘siyaset’
kavramından aynı ‘şey’leri anlamayan katılımcılar düşünüldüğünde, araştırmanın
altından nesnel zemini kaydırmaktadır. O kadar derin fark olmasa da, bir
benzeri de ‘sanat’ kavramı için görülüyor. Kimi katılımcılar, pop sanatı da
kapsayan daha geniş bir sanat anlayışına sahipken, kimileri ise, ‘gerçek sanat’
gibi ticari sanatın ötesine geçen daha dar bir tanım yeğlemiştir.
1. Sizce sanat ve siyaset ilişkisi nasıldır?
Birçok katılımcı sanat ve siyaset arasında ayrılmaz bir bağ görüyor. Katılımcı
3, önemli bir noktaya değiniyor: Siyasetçilerin sanatı ve sanatçıları kendi
çıkarlarına uygun olarak kullanmaları. 4. katılımcı, nasıl ki görece ‘muhalif’
ve yandaş kanallar var, onun gibi, muhalif ve yandaş sanat ayrımı yapmamız
gerektiğini ima ediyor. 5. katılımcı da 3.’ye benzer bir konumda. 8. katılımcı,
daha farklı bir açıdan bakarak, sanatın üretim sürecinde siyasal gelişmelerden
etkilenmenin olabileceğini bildiriyor. 8. katılımcı, güncel siyasetle daha
geniş anlamda siyaseti ayırarak çok doğru yapıyor.
14. katılımcı bize iktidarın sanat üzerindeki baskılarını anımsatıyor. 21.
katılımcı, tersine, sanatın siyaseti kapsayacak kadar geniş olduğunu ileri
sürüyor. Aynı biçimde, 24. katılımcı siyasetin sanatı etkilemesi yerine sanatın
siyaseti etkilemesini istiyor. Ancak, bu, daha çok, 2. sorunun kapsamında. 26.
katılımcı, sanat eserlerinin dönemin siyasi özelliklerinin bir yansıması
olduğunu belirtiyor.
29. katılımcı da, 14. katılımcı gibi, siyaseti sanatı engelleyen bir öğe
olarak okumaktadır. Katılımcı 31’in yanıtı, 3. Katılımcı’nınkine benzemektedir.
32. katılımcı, sanatın muhalif olması dolayısıyla siyasetle uyumlu olmadığını
belirtir. Ancak, 4. katılımcının görüşü, daha uygun görünmektedir. İki tür
sanat vardır: Muhalif ve yandaş sanat. 38. katılımcı, sanatı siyasette
düzeysizleşmenin bir panzehiri olarak görmektedir.
2. Sizce sanat ve siyaset ilişkisi nasıl olmalıdır?
1. katılımcıya göre, sanat siyaseti eleştirebilmeli; 2. katılımcıya göre,
siyaset sanata karışmamalıdır, tersine, 15.,16., 21. ve 30. katılımcının da
vurguladığı gibi destek olmalıdır. Katılımcı
5, 11, 13 ve 24, sanat için özgür bir ortamın gerekliliğine vurgu yapıyor. 10.
katılımcı için gerçel siyaset olumsuz bir etkinlik; oysa sanat, evrenseldir.
19. katılımcı, siyasetin sanat üstünde belirleyici olmaması gerektiğini ileri
sürüyor. Katılımcı 22, özgün bir
bakışla, sanat eleştirisi eksikliğimize dikkat çekiyor: “Biz, her şey sanat
sanıp her şeye çok güzel diyoruz genellikle. Hele, sanatçının belli bir adı
varsa onu kimse eleştiremiyor. Bence bu çok komik ve bir şişmeye sürüyor.
Hakikaten sanat üretenler de ortaya çıkmıyor doğal olarak.”
26. ve 27. katılımcıya göre, sanat, siyasete alet olmamalı, biat
etmemelidir. 27. katılımcıya göre, sanat, sesini duyuramayanların sesi
olmalıdır. 29. katılımcı, daha önce dile getirilen özgürlük kavramına ek olarak
bağımsızlığı öne sürmektedir. 35. katılımcı, vergi konusunu açıyor: “Sanata
gölge etmesinler ve vergilendirmesinler yeter.”
3. Sizce siyaset, sanata zarar mı vermektedir?
Bu soruyu olumlu yanıtlayanlar kadar, olumsuz yanıtlayanlar da
bulunmaktadır. Katılımcı 5 ve 24, önceki soruya verilen yanıtlarda gördüğümüz
üzere, özgürlük vurgusu yapıyor. Katılımcı 8, finansman konusuna dikkat çekiyor
ki, bu, bir sonraki sorunun kapsamında. 19. katılımcı, demokratik siyasetle
sanatın gelişimi arasında bir ilişki kuruyor. Benzer bir görüşü, 37. ve 38. katılımcılarda
görüyoruz. 23. katılımcı, sanatın propaganda olarak kullanılmasının zararlarına
dikkat çekiyor. Aynı katılımcı, özerklik kavramını öne sürüyor. Katılımcı 27 ve
29’da, sanatın siyasetin bir aparatı olması ve siyasetin sanata yön vermesi
tehlikelerinden söz açıyor. Katılımcı 34, sanatı destekleyen ve ona engel olan
yönetimler ayrımı yapıyor.
4. Sizce, yerel ve merkezi yönetimlerin belli tür bir sanatı desteklemesi,
başka sanat anlayışlarının gelişmesini engellemekte midir?
Bu soruya verilen yanıtlar da, olumlu ve olumsuz sürekliliğinde. Genel bir
kanı oluşmuş değil. 2. katılımcı yandaş sanat-muhalif sanat ayrımını ima
ediyor. 3., 18. ve 19. katılımcılar, kamusal desteğin kapsayıcı olması
gerektiğini düşünüyor. 11. katılımcı, maddi olarak desteklemeyenlerin
ötekileştirildiğini ileri sürüyor. 22. katılımcı, toplumdaki siyasal
kutuplaşmanın sanat üzerindeki etkisine dikkat çekiyor. Biraz açarsak,
‘muhalif’ belediyeler, ‘muhalif’ sanatı, yandaş belediyeler yandaş sanatı
destekliyor. 23. katılımcı, yasakları, özgür ifadeyi ve insan haklarını anıyor.
5. Sizce sanat kaçınılmaz olarak siyasi midir, yoksa siyaset sanata daha
sonra mı enjekte edilir?
Birçok katılımcıya göre, sanat sonradan siyasallaşmıyor, başından itibaren
siyasal… 24. katılımcı, mizahın siyasal boyutuna dikkat çekiyor. Öte yandan,
farklı görüşler de bulunmaktadır: Sanatın siyaset üstü ya da ondan bağımsız
olması gerektiği dile getirilmektedir.
6. Sanat ve siyaset konusunda diğer görüşleriniz nelerdir? Lütfen
açıklayınız.
18. katılımcıya göre, sanat, demokratikleşme getirecek bir öğedir. 19.
katılımcıya göre, aşırı politize sanatçılar da eleştirilmelidir. Bunun dışında,
siyasetçilerin sanatsever olmasının yararlarını bize 38. katılımcı anımsatıyor.
Bunun dışında, bu soruya verilen yanıtlar büyük oranda önceki yanıtlarla
çakıştığı için, yeniden aynı görüşlere yer vermiyoruz.
Sonuç
Katılımcıların verdiği yanıtlardan çıkan sonuçlardan biri, “hangi sanat?”
ve “hangi siyaset?” diye sormanın gerekliliğidir. Sanattan muhalif sanatı
anlayanlar, ona gerçel siyasete karşı siyasal roller biçmekte; sanattan yandaş
sanatı anlayanlar ise, onun eksiklerine dikkat çekmektedir. Siyaset ise, daha
muğlak bir kavramdır. Siyasetten kimileri geniş bir kavramsallaştırmayı
anlarken, kimileri onu gerçel siyasetle ve olumsuz gördükleri düzen
siyasetçileriyle ilişkilendirmektedir. Birinciler, sanatın siyasal olduğunu ve
olması gerektiğini savunurken, ikinciler, sanatın siyasal olmaması gerektiğini
öne sürmektedir. Özetle, sanat ve siyaset kavramlarının muğlaklığı, fikir
birliğine ya da bir konuda oy çokluğuna engel oluşturmaktadır. Bu da, konuyla
ilgili nesnel bir çalışmayı zorlaştırmaktadır.
Kaynakça
Demirel, I. N., & Altintas, O. (2012). Relationship between art and
politics. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 51, 444-448.
Downey, Anthony (2014) Art and Politics Now. Thames and Hudson, London and
New York. ISBN 978-0-500-29147-4
Šuvaković, M. (2016). Aesthetics relation between art, culture, politics:
social turn. Известия Уральского федерального университета. Сер. 3,
Общественные науки. 2016. Т. 11.№ 3 (155), 11(3 (155)), 50-56.
Von Beyme, K. (2014). On political culture, cultural policy, art and
politics. Springer.
Ek 1. Anket Açıklaması
Sanat ve Siyaset Araştırması:
Merhabalar,
Bir edebiyat dergisi için, sanat ve siyaset konusunda kısa bir çalışma
yapıyorum. Süre ne yazık ki dar.
Formdaki 6 soruya yanıt verebilirseniz sevinirim.
Ayrıca, bu duyuruyu ilgilenebileceğini düşündüğünüz kişilere yayarsanız
memnun olurum.
Çalışmada kişisel bilgilere yer verilmeyecektir.
Şimdiden teşekkür ederim,
Ulaş Başar Gezgin, ulasbasar@gmail.com
Sanat ve Siyaset Araştırması: https://forms.gle/PN1rAHGQNmE5xTMh6
Ek 2. Sınırlamalar
1. Bu çalışmada, daha kapsamlı sorular sorulabilirdi. Ancak, kısıtlı zaman aralığında
ancak bu sorular hazırlanabildi.
2. Soruların kimilerinin yönlendirici niteliği vardı; bunlar, daha nesnel
ifade edilebilirdi.
3. Meslek, yaş, cinsiyet gibi demografik veriler toplanabilirdi. Ancak, bu,
istatistik çalışma olarak tasarlanmadığı için böyle bir yol izlenmedi.
4. 45, bu tür bir çalışma için iyi bir sayı; ancak, katılım çeşitli
yollardan daha çok arttırılabilirdi.
5. Katılımcılar arasında sanatçılar ve siyasetçiler var. Bunlar, adsız olan
böyle bir çalışma yerine, görüşlerini isimleriyle dile getirmeyi
yeğleyebilirler. Bu durumda kaç kişi olduğunu bilmiyoruz. Çalışma, hem adsız
hem adlı verilerin toplanmasıyla zenginleşebilirdi. En azından, ankette “adlı
mı adsız mı yer almak istersiniz?” diye sorulabilirdi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder