Videolar

25 Nisan 2024 Perşembe

Eğitimde Yapay Zeka Kullanımı

 

Ulaş Başar Gezgin, ulasbasar@gmail.com

 

Eğitimde yapay zeka araştırmalarını hızlandıran faktörlerden biri Kovid 19 olurken, bir diğeri de yapay zekanın sosyal hayattaki genel yükselişi. Klutka ve ark. (2018) göre yapay zeka, yüksek öğrenimde sonuçları, erişimi ve elde tutmayı geliştirebilir, maliyeti düşürebilir ve tamamlama süresini azaltabilir. Klutka ve ark. (2018) göre, yapay zeka, yanıt verme, kararlılık, uyum sağlama ve bağımsızlık ile karakterize edilir. Yapay zeka kullanıcılara yanıt verir, kararlar verir, ortamlara uyum sağlar ve bazen bağımsız eylemler gerçekleştirir (Klutka ve ark., 2018).

 

Eğitimde yapay zekaya ilişkin araştırmalar çoğunlukla eğitimde davranışçı ve nesnelci bir anlayış benimseyen bilgisayar bilimcileri tarafından yürütülmektedir (Bates ve ark., 2020). Çoğunlukla ölçülebilir süreçlere odaklanırlar. Crompton ve Burke'e (2023) göre bu durum son yıllarda değişmiştir. Artık eğitim bölümlerinden araştırmacılar bu alanda birinci sırada yer alıyor.

 

Bates ve ark. (2018) göre, yapay zekanın eğitimde kullanımında aşağıdaki hususlara dikkat etmemiz gerekir:

 

“- Önyargıyı önleme ve çeşitliliği sağlama kapasitesini geliştirmek,

- gizliliği korumak,

- şeffaf veri politikaları geliştirmek,

- benimsenen sistemlerin düzenli etik veri etki değerlendirmelerini bütünlemek ve

- kişisel verilerin temel bir hak olarak değerlendirilmesi” (s.10-11).

 

Bates ve ark. (2018) doğru bir şekilde şunu belirtiyor:

O halde asıl soru, teknolojinin otomasyon yoluyla öğretmenlerin ve eğitmenlerin yerini almayı mı amaçlaması gerektiği, yoksa teknolojinin öğretmenleri ve eğitmenleri güçlendirmek için mi kullanılması gerektiğidir -sadece öğretmenler değil, aynı zamanda öğrencileri de. Her şeyden önce, eğitimde yapay zekayı kim kontrol etmelidir: eğitimciler mi, öğrenciler mi, bilgisayar bilimcileri mi, yoksa büyük şirketler mi? Bunlar gerçekten varoluşsal sorular.

Yapay Zekanın öğretim maliyetlerini azaltmada son derece başarılı olup olmadığı sorusu da var.Bunun insanlar olarak bize maliyeti nedir? Neyse ki yapay zeka bir tehdit sağlamak için, henüz uygun konumda değil; ancak bu her zaman böyle olmayacaktır. Tsunami geliyor." (s.12)

 

Yükseköğretimde yapay zeka, “otomatik değerlendirme, testler oluşturma, geri bildirim, çevrimiçi soruları gözden geçirme ve eğitim kaynaklarını değerlendirme”yi kapsayan ölçme/değerlendirme için kullanılabilir (Crompton ve Burke, 2023, s.14). Aynı zamanda “akademik performans, proje konusu, okulu bırakma, risk altında olma, memnuniyet, kariyer kararı, gelişim yolu, satın alma davranışı, yenilikçi yetenek, yüksek öğrenimin geleceği” vb. dahil olmak üzere tahminde bulunmak için de kullanılabilir (Crompton ve Burke, 2023, s.15). Diğer bir kullanım ise “sanal aracı, sanal asistan, akıllı aracı, akıllı yardımcı, öğrenme aracısı, sohbet robotu yardımı ve genel yardım” gibi alternatif isimlerle anılan yapay zeka asistanıdır (Crompton ve Burke, 2023, s.16). Sağlanan yardım, “performansı, çaba düzenlemesini, ipuçlarını, erişilebilirliği, eşitliği, sınıf dışı desteği, öğrenciye ulaşmayı, yapı iskelesini, soruları yanıtlamayı, öneri sistemini, ikna edici müdahaleyi, sonraki adımları ve konuşma aracılarını” içerir (Crompton ve Burke, 2023, s.16). Diğer bir kullanım ise “öğrenme analitiği, öğrenme modellerini belirleme, müfredat sıralaması, öğretim tasarımı, öğretim etkisini analiz etme, akademik ayrıntıların çerçevesi, öğrenci yönetimi, yüksek öğretim sistemlerinin tasarımı, öğrencileri kümeleme ve kişilik profili oluşturma”dan oluşan öğrenci öğrenmesini yönetmektir (Crompton, ve Burke, 2023, s.17).

 

Lynch (2019) erken dönem bir makalesinde yapay zekanın eğitimde 26 kullanımını listelemektedir: "sınıf davranışı/yönetim, yardımcı teknoloji, kodlama, oyunlaştırma, erken çocukluk eğitimi, uyarlanabilir öğrenme, ders planlama, sınıfta görsel-işitsel, veli-öğretmen iletişimi, dil öğrenimi, yazma, sınava hazırlık, planlama, değerlendirme, teşhis, veri ve öğrenme analitiği, öğrenme yönetim sistemleri, personel planlama ve yedek yönetimi, mesleki gelişim, ulaşım, bakım, tesis yönetimi, finans, siber güvenlik, emniyet ve güvenlik ve okul yönetimi ”.

Klutka ve ark. (2018), ders sırasında öğrenci katılımını belirlemek için yüz tanıma teknolojilerinin kullanıldığını bildirmektedir. Bu, öğretim üyelerinin genel ilginin ne zaman kaybolduğunu belirlemesine olanak tanır. Bir yandan da insan hakları tartışmalarını beraberinde getirir. Bu tartışmaların bağlamı, gözetim kapitalizmidir (Gezgin, 2019; baskıda a; baskıda b; Zuboff, 2022)

 

Crompton ve Burke (2023) eğitim amaçlı yapay zeka araştırmalarında 6 boşluk tespit etti: Birincisi, eğitim amaçlı yapay zeka araştırmalarının çoğu yüksek gelirli ülkelerden geliyor. Başka seslere ihtiyacımız var. İkincisi, daha fazla disiplinler arası araştırmaya ihtiyaç vardır. Üçüncüsü, mühendislik bölümleri yerine eğitim bölümleri tarafından daha fazla araştırma yapılmalıdır. Dördüncüsü, lisansüstü düzeyde daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır. Eğitime yönelik yapay zeka araştırmalarının çoğu lisans düzeyini içerir. Beşincisi, yapay zekanın öğrencilere nasıl yardımcı olabileceği, üzerinde fazla çalışılmış bir konudur; eğitim kadrosuna ve yöneticilere nasıl yardımcı olabileceği ise yeterince çalışılmamış bir konudur. Son olarak, yapay zekanın keşfedilmemiş alanlarında eğitime yönelik daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır (Crompton ve Burke, 2023).

 

Önümüzdeki yıllarda yapay zekanın eğitimde daha çok kullanılacağını göreceğiz. Bu konu daha çok konuşulacak.

 

 

Kaynakça

 

Bates, T., Cobo, C., Mariño, O., & Wheeler, S. (2020). Can artificial intelligence transform higher education?. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 17(1), 1-12.

 

Crompton, H., & Burke, D. (2023). Artificial intelligence in higher education: the state of the field. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1), 1-22.

 

Gezgin, U.B. (baskıda a). Kuşbakışı: Kısa Kısa Yazışmalar (basılmayı bekleyen kitap).

 

Gezgin, U.B. (baskıda b). Yapay Zeka Sosyolojisi ve Psikolojisi: Bir Giriş. (basılmayı bekleyen kitap)

 

Gezgin, U.B. (2019). Zeka Feşizmine Karşı: Yapay Zeka, Büyük Veri, Bilişsel Bilim ve Gelecekbilim Üzerine. İstanbul: Yar.

 

Klutka, J., Ackerly, N., Magda, A.J. (2018). Artificial Intelligence in Higher Education: Current Uses and Future Applications. Louisville: Learning house.

https://universityservices.wiley.com/wp-content/uploads/2020/12/201811-AI-in-Higher-Education-TLH-with-new-bage.pdf

 

Lynch, M. (2019). 26 Ways that Artificial Intelligence (AI) is Transforming Education for the Better. https://www.theedadvocate.org/26-ways-that-artificial-intelligence-ai-is-transforming-education-for-the-better/

 

Zuboff, S. (2022). Surveillance capitalism or democracy? The death match of institutional orders and the politics of knowledge in our information civilization. Organization Theory, 3(3), 26317877221129290.

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder