Ulaş Başar Gezgin, ulasbasar@gmail.com
Sınıf bilincinin psikolojisini inceleyen
çalışmalar Marx ve Engels kadar geriye gitse de, konuyu bu başlık altında
çalışan ilk örneklerden biri Centers (1949)’un ‘The Psychology of Social
Classes: A Study of Class Consciousness’ (Sosyal Sınıfların Psikolojisi: Bir
Sınıf Bilinci Çalışması) kitabıdır. Psikolojik açıdan sınıf bilinci, grup
dinamikleri dolayısıyla bir yandan sosyal psikolojinin, bir yandan da bilişler
ve tutumlar boyutu dolayısıyla bilişsel psikolojinin alanına girmektedir
(Centers, 1956). Ayrıca, politik psikoloji ve ekonomik psikoloji gibi alanlar
da konuyla ilgilidir.
Keefer ve ark. (2015), psikolojik açıdan
sınıf bilincini, bireylerin kendilerini sınıf ilişkileri içinde kabul etmeleri
ve bu ilişkiler içine yerleştirmeleri olarak tanımlıyor. Bu tanımda bireye
yapılan vurgu dikkat çekici. Böyle bir konuda daha kolektif bir tanım
beklerdik. Aynı tanımdan kalkarak, sınıf bilincinin beş öğesi anılıyor:
- Sosyal sınıf farkındalığı
- Sınıf çatışması algısı
- Sınıf gruplarının geçişkenliğine ilişkin
inançlar
- Bir sınıf grubuyla özdeşleşme, ve
- Bir sınıfın üyesi olarak görülmek
biçimindeki kişisel deneyim (Keefer ve ark., 2015).
Jones (1998)’e göre, sosyal sınıf bilinci,
sosyal sınıf terminolojisi bilgisi (örneğin, çalışan sınıf, sosyal sınıf vb.)
olsun olmasın, sınıf ilişkilerinin öznel farkındalığına karşılık geliyor. Öte
yandan, sınıf bilinci konusunun yalnızca emekçilere özgü olmadığına da dikkat
çekmek gerekiyor. Orta sınıfta da üst sınıfta da sınıf bilinci söz konusu
olabiliyor (Reay, 2005). Hatta “belki de bu iki sınıfı güçlü kılan etmenlerden
biri, sınıf bilincine sahip olmalarıdır” denebilir. Bu bilince duygular eşlik ediyor.
Örneğin, orta sınıfta kendini beğenme, alt sınıfları aşağılama vb. eğilimleri
görüyoruz (Reay, 2005).
Carvacho & Álvarez (2019), zengin ve
eşitlikçi ülkelerde sınıf bilincinin düşük olduğunu bulguluyor. Düşük yaşam
doyumu ve sağlıkla ilgili göstergelerin kötü olması, sınıf bilincinin
yüksekliğiyle (evet düşüklüğüyle değil) ilişkili bulunuyor (Carvacho &
Álvarez, 2019). Reay (2005), konuyu aşağılık ve üstünlük duygularıyla
ilişkilendiriyor. Sınıfsal eşitsizliklere yönelik tepkiler de buraya giriyor
(Reay, 2005). Ancak, bunlar, anaakım psikolojide nadir olarak çalışıldığında
bile, bireysel düzlemde ele alınıyor (Reay, 2005).
Hobsbawn (1971), iki tür sınıf bilinci
konusunda bir ayrım yapıyor. Birincisi, psikolojik sınıf bilinci. Bu, sendika
bilincine dayanıyor – ki bu, Lenin’e göre işçi sınıfı dışındaki devrimciler
tarafından dışarıdan bilinç verme edimine karşılık geliyor. İkincisi ise,
sosyalist sınıf bilinci (Thompson, 1983). Öyleyse sınıf bilinci, psikolojik
açıdan bakıldığında, aynı zamanda bir eğitim meselesidir (Madden, 2015).
Sınıf bilinci, eylemlilikle birlikte,
Sawyer ve Gampa (2020)’de yabancılaşmanın panzehiri olarak tarifleniyor. Sınıf
bilinci ve eylemlilik arttıkça, yabancılaşma düzeyi düşüyor (Sawyer ve Gampa,
2020). Durant Jr ve Sparrow (1997), çok ayrıntıya girmemekle birlikte, sınıf
bilinciyle ırk bilincini birlikte değerlendiriyor. Buraya toplumsal cinsiyet
bilinci tartışması da eklenebilir. Bu konunun ayrıntılandırılması, dikkate
değer ürünler verebilirdi.
Bu kısa yazıda, sınıf bilincinin
psikolojisi konusunda genel bir fikir vermeyi amaçladık. Andığımız kaynaklar,
marksist klasiklerle ve marksist psikoloji araştırmalarıyla harmanlanarak yeni
bireşimlere ulaşılabilir.
Kaynakça
Carvacho, H., & Álvarez, B. (2019).
Inequality and class consciousness. The Social Psychology of Inequality,
305-318.
Centers, R. (1956). The intensity
dimension of class consciousness and some social and psychological correlates.
Journal of Social Psychology, 44(1), 101.
Centers, R. (1949). The Psychology of
Social Classes: A Study of Class Consciousness. US: Princeton University Press.
Durant Jr, T. J., & Sparrow, K. H.
(1997). Race and class consciousness among lower-and middle-class blacks.
Journal of Black Studies, 27(3), 334-351.
Hobsbawm, E.J. (1971). Class Consciousness
in History, I. Mészáros (der), Aspects of History and Class Consciousness
içinde. Londra.
Jones, S. J. (1998). Subjectivity and
class consciousness: The development of class identity. Journal of Adult
Development, 5, 145-162.
Keefer, L. A., Goode, C., & Van
Berkel, L. (2015). Toward a psychological study of class consciousness:
Development and validation of a social psychological model. Journal of Social
and Political Psychology, 3(2), 253-290.
Madden, M. (2015). Social class dialogues
and the fostering of class consciousness. Equity & Excellence in Education,
48(4), 571-588.
Reay, D. (2005). Beyond consciousness? The
psychic landscape of social class. Sociology, 39(5), 911-928.
Sawyer, J. E., & Gampa, A. (2020).
Work alienation and its gravediggers: Social class, class consciousness, and
activism. Journal of Social and Political Psychology, 8(1), 198-219.
Thompson, E. P. (1983). Class
consciousness. History and Class, 114-142.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder