Ulaş Başar Gezgin, ulasbasar@gmail.com
Eğitim, ana akım anlamıyla, bir yandan toplumsal
eşitsizlikleri yansıtır, bir yandan da onun nedeni durumuna gelir (McCowan,
2006). Toplumsal adaletsizlikler, eğitime erişimdeki eşitsizliklerle
pekiştirilir. Devletin merkeziyetçiliğin azaldığı, yerel yönetimlerin
güçlendiği ülkelerde ise, yerel yönetimler, eğitim hizmeti sağlamakta daha
fazla yükümlü ve sorumlu oluyor (Biriescu, & Babaita, 2014). Bugün
Türkiye’de eğitim sistemini merkezi yönetim belirlemekte; belediyeler ise
müfredat dışı kurslar açmaktadır. Bu kurslar, müfredatın özü niteliğinde
olmamakla birlikte, önemli bir değişim potensiyelini birlikte getirmektedir.
Yerel Yönetimler ve Yurttaşlık Eğitimi
Yerel yönetimlerin eğitimle ilişkilendirilmesi,
yurttaşlık eğitimi üzerinden olabilir (McCowan, 2006). Bir kere, eğitim, bir
yurttaşlık hakkı olarak görülmelidir. Ayrıca, eğitim, yurttaşların haklarını
kullanabilmeleri için gerekli olan bir araçtır (McCowan, 2006). Eğitim,
itaatkar yurttaşlar değil eleştirel düşünen, sorgulayan bireyler
yetiştirmelidir. Bu, yurttaşlık eğitimindeki iki yaklaşıma karşılık gelir:
Birincisi, gelenekseldir, bilgilendirmenin ötesine geçmez ve öğrencileri bilgi
doldurulacak kaplar olarak görür. İkincisi ise, eleştireldir, bilgilendirmenin
ötesinde, haklarını arayan ve savunan öğrenciler yetiştirmeyi hedefler (bkz.
Gezgin, 2019).
Pelotas Modeli
Pelotas, Brezilya’da bir şehir. Bu şehir, eğitime önem
veren belediyesiyle tanınıyor. Pelotas Belediyesi Eğitim Sekretaryası, şu
ilkelere dayanıyor:
“- Sosyal olduğu kadar politik ve sivil haklar eğitimini
de içerme
- Etkin katılım
- Kolektif örgüt
- Farklara da yer açan evrensel değerler
- İktidar sahiplerine yönelik eleştirel tutum
- Ulusa ya da şehre bağlılık yerine halka bağlılık” (McCowan,
2006, s.465).
Pelotas modeli, neo-liberal serbest piyasa anlayışıyla,
yönetici-odaklılıkla ve ticarileşmeyle karşıtlık içinde (McCowan, 2006). Model,
bir yandan bireyci tüketimciliğe bir yandan da tepeden inme yetkeciliğe ters.
Okul terki olan eski öğrenciler, yetişkin eğitimi uygulamalarıyla tekrar
okullara kazandırılıyor. Bunlar, ‘yaşam boyu eğitim’ adı altında
tüketicileştirilmiyor. Pelotas modelinde, iyi bir yurttaş, ‘vatanına milletine’
bağlı biri olarak tanımlanmıyor; onun yerine, hakkını arayan ve toplumda
adaleti sağlama çabasında olan bir insan olarak tanımlanıyor (McCowan, 2006).
‘Sorgusuz sualsiz’ bir bağlılık beklenmiyor. Pelotas modeline göre, bütün
eğitim yurttaşlık eğitimidir; yurttaşlık haklarını tümüyle kullanabilme
eğitimidir; bu nedenle, ayrıca bir yurttaşlık eğitimine gerek yoktur. Bu
eğitimde, var olan demokrasinin meşruluğunu kurtarmak hedeflenmez, etkin
eleştirel yurttaşlık hedeflenir (McCowan, 2006).
Personel Eğitimi
Yerel yönetimlerle eğitim ilişkisinin bir başka boyutu
da, yöneticilerin daha adil, daha etik bir yönetim sağlayabilmeleri için
eğitilmeleri (Cox ve ark., 2010; Thebe, 2017). Yine de eğitimin etik dışı
davranan yöneticileri etik davranışa yönelteceği biçimindeki düşünce, geçerli
olmayabilir. Etik dışı davranış, eğitimsizlikten kaynaklanmıyor. Öte yandan,
gerçekten etik davranış sergilemek isteyen yöneticiler, bunu nasıl gerçekleştirileceğini
bilemeyebilir. Katılımcı bir yönetim modeli uygulamak isteyebilir, ama bunu en
verimli bir biçimde nasıl gerçekleştireceği hakkında bilgi sahibi olamayabilir
(Getha-Taylor, & Morse, 2013). Dolayısıyla, personel eğitimi, her şeye
karşın gerekli bir uygulama.
Sonuç: Yerelin Eğitim Potansiyeli
Sonuç olarak, yerel yönetimler ile eğitim ilişkisi
önemsiz değildir. Toplumsal eşitsizliklere karşı, ilerici bir potansiyel taşıma
olanağı söz konusudur. Yine de bunun da kuşkusuz sınırı vardır. Eğitimde
merkezin etkisi sürdükçe, yerel yönetimlerin yapabilecekleri kısıtlı
kalacaktır. Öte yandan bu, yerel yönetimlerin başlattığı eğitim girişimlerine
boş verilmesi sonucunu getirmemelidir. Dönüştürme potansiyeli, kısıtlılıklarla
birlikte, o etkinliklere içkindir.
Kaynakça
Biriescu, S., & Babaita, C. (2014). Rural education,
an important factor of regional development in the context of local government
strategies. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 124,
77-86.
Cox, R., Gabris, G. T., & Levin, M. M. (2010).
Educating local government managers for the twenty-first century: A preface to
the symposium. Journal of Public Affairs Education, 16(3),
325-336.
Getha-Taylor, H., & Morse, R. S. (2013).
Collaborative leadership development for local government officials: Exploring
competencies and program impact. Public Administration Quarterly,
71-102.
Gezgin, U. B. (2019). Data activism: Reviving, extending
and upgrading critical citizenship education and consumer rights movements. Connectist:
Istanbul University Journal of Communication Sciences, 56, 67-86.
McCowan, T. (2006). Educating citizens for participatory
democracy: A case study of local government education policy in Pelotas,
Brazil. International Journal of Educational Development, 26(5),
456-470.
Thebe, T. P. (2017). Political education for good
governance in South Africa’s local government and communities. African
Journal of Public Affairs, 9(5), 123-135.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder