Videolar

25 Nisan 2024 Perşembe

Silahlar Yasaklansa Mesela


Ulaş Başar Gezgin, ulasbasar@gmail.com

 

Yazıya kişisel bir notla başlayacağım: Yıllar önceydi. 10 yılı aşkın bir süre Vietnam’da çalışmıştım. Dikkatimi çeken noktalardan biri, şiddet olaylarının çok az olması ve gazetelerde 3. sayfa türü haberlerin pek yer almamasıydı. Nedenini sonradan öğrendim: Vietnam’da kadın-erkek herkes, halk savaşı modeliyle atış eğitimi alsa da, sivillerin silah taşıması yasak. Böylelikle, cinayetler azalıyor ve olanlar da bıçakla vb. oluyor. Tatsız bir benzetme olabilir: Birini bıçakla öldürmek, silahla öldürmekten daha zordur. Birebir temas gerektirir. Bu da, Vietnam’da cinayet oranlarının düşük olmasının bir diğer nedeni.

 

Daha sonra, Türkiye’ye döndüm. Ülke neredeyse Teksas gibi. Silahlı saldırılar sıradanlaşmış durumda. Yüzümü yeniden dünyaya döndüm ve değişik ülkelerdeki silah yasalarını inceledim. Bir kere, şu ülkelerde sivillerin silah bulundurması yasak: Çin, Japonya, birçok Orta Asya ülkesi ve çeşitli Afrika ülkeleri. Bu ülkelerde şiddet oranlarının düşük olmasına şaşırmamalıyız. ABD ise, birkaç ülkeyi saymazsak, silah bulundurmanın serbest olduğu en belli başlı ülke. Uzun namlulu silahlarda da bu durum pek değişmiyor. Avrupa’yla Türkiye, aynı kategoride: Silah bulundurmaya gerekçesine göre izin veriliyor.  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder