Ulaş Başar Gezgin, Medya Günlüğü sitesinin yazarı

17 Aralık 2017 Pazar

Asya-Pasifik’te Bu Hafta (90): Yunan (Makedon)-Hint Etkileşimi

Asya-Pasifik’te Bu Hafta (90): Yunan (Makedon)-Hint Etkileşimi

Ulaş Başar Gezgin


Günümüzde Avrupa-merkezciliğin bir sonucu olarak, eskil (Antik) Yunan düşüncesi, göklere çıkarılırken, bu düşüncenin özgün ve gökten zembille inmişçesine bağımsız olarak geliştiği varsayılıyor. Oysa, eskil dönemlerden başlayarak Yunan ve Hint düşüncesi etkileşim içindeydi.

Helen’gil dönemde (İÖ 323-İÖ 30), bugün siyasal nedenlerle Makedon değil Yunanlı olarak gösterilen İskender’in (Yunanistan’daki ulus-devlet kurma sürecinde, özbeöz Makedon olan İskender, Yunanlılaştırıldı) Doğu’daki seferleri ve O’nun ardından gelenlerin kurduğu devletler dolayısıyla İran ve Hindistan’la Grek dünyası arasında etkileşme dönemi başladı.

Çıplak sufiler (jimnosophist), Hindistan’ın çıplak düşünürleridir. İskender, Hindistan Seferi’nde bu çıplak düşünürlerle karşılaşmıştı. Bugün Hindistan’da Cain dininin rahipleri hala çıplak yaşamaktadır. Kimi eskil Yunan düşünürlerinin bu çıplak düşünürlerden etkilendiği biliniyor. Bunlardan biri, Pyrrho (İÖ 360-270). Pyrrho, İskender’in Hindistan Seferi’ne katılmış; Hindistan’da çıplak sufilerle ve İran’da ‘Magi’ olarak adlandırılan din insanlarıyla tanışmış; onlardan etkilenmiş; Yunanistan’a dönünce, bilinemezcilik ve kuşkuculuk görüşünü benimsemiş; yaşam felsefesi olarak ‘ataraksia’yı önermişti (“hiçbirşey bilinemeyeceğine ve kesin doğrular olmadığına göre; insan, yaşamında sıkıntıdan bağımsız olup huzura ermeli” idi). Pyrrho’ya göre, olaylara anlam veren, bizim yargılarımızdır; yargılarımızı askıya alırsak daha mutlu oluruz. Bu, tümüyle Hint çileçilerinden alınmış bir görüştür.

Köpeksi (sinik ya da kinik) düşünürlerin görüşlerinde yoğun bir Hint çileciliği etkisi bulmak olanaklıdır: En ünlüsü Sinoplu Diogenes (İÖ 404 ya da 412-323) olan bu düşünürler, mutluluğu, Hint çilekeşlerinin yaptığı gibi, malı mülkü reddedip “insanlar ne der” düşüncesini hiçe sayarak sokakta köpekler gibi yaşamakta görüyorlardı. Köpekler gibi çıplak ve çıplak ayaklı yaşıyor; kendine yetmeyi savunuyor; topluma, yalnızca düşüncede değil yaşantılarıyla da en sert eleştirileri yöneltiyorlardı. Diogenes, bilindiği gibi, bir fıçı içinde yaşaması, gündüzleri fenerle insan araması, İskender’e “gölge etme başka ihsan istemez(m)” deyişi, ilk kez ‘kozmopolit’ (dünya yurttaşı) sözünü kullanması, ölüsünün kent sınırları dışında yabanıl hayvanlara verilmesini istemesi, yerleşik değerleri sorgulamasıyla vb. tanınıyor. Kimilerine göre İsa da, daha sonra, köpeksi düşünürlerden esinlenecekti. Aynı biçimde, bu görüşler, çağdaş görececiliğin büyükanasıdır.

Ancak, bu Hint-Yunan ilişkisi tek yönlü değil. Yunan düşüncesi, Hint düşüncesi üstünde büyük bir etkiye sahip olmasa da, İskender’in askerlerinin torunları, Budacılık’a büyük bir katkı yaptılar: Bugünkü Buda yonutlarının (heykel) çıkışının Yunanlı Budacılar dolayısıyla gerçekleştiği düşünülüyor. Buda öldükten sonra uzun süre yonutları yapılmadı çünkü Buda, bedenine tapılmasını istememişti. Oysa, yaklaşık iki yüzyıl sonra, Kuzey Hindistan’da birçok Yunanlı, Budacı olmuş; Yunanistan’da varolan yonut sanatını Budacılık’a uygulamışlardı. Bu, dinden bir sapma olarak görülse de, Budacılık’ın yayılmasına yoksanamaz bir katkısı oldu: Yonutlarla Buda dini, görsel bir güç kazandı. Buda’yı uyurken, düşünürken vb. gösteren yonutlar, insanların bedensiz bir Buda yerine insan bir Buda’ya daha fazla yakınlık duymalarını sağladı. Ayrıca, Budacılık’taki kimi göksel varlıklar da, Yunan putataparlığından geçme. Yine aynı biçimde, Yunan Budacıları’nın Hindistan’daki Budacılık’la (‘Kuzey Bölüntüsü’ ya da ‘Mahayana’ olarak adlandırılıyor) Güneydoğu Asya’daki Budacılık (‘Güney Bölüntüsü’ ya da ‘Theraveda’ olarak adlandırılıyor) arasındaki ayrımların kaynağı olduğu düşünülüyor. Örneğin, Buda, tanrının varlığını reddetmişken, Kuzey Budacılığı’nda Buda, tanrı ilan edilmiştir. Yunan putataparlığında insan-tanrılar ve tanrı-insanlar yaygın olduğundan, Yunan Budacıları’nın Buda’yı tanrılaştırdığı düşünülüyor. Dolayısıyla, Yunan etkisi yaşamamış Güney Budacılığı, Budacılık’ın ilk çıkış biçimine daha yakın. Ancak, Budacılık, kuşkusuz, bir Yunan dini değil; çünkü Budacılık, zaten Yunanlılar’ın Hindistan’a gelişinden önce çıkmış bir din. 

İskender’in seferleri, yalnızca Buda yonutlarını doğurmadı; Kafiristan da öne sürülen bir kalıt: Kafiristan, Afganistan’ın güneydoğusundaki 100,000-300,000 nüfuslu Nuristan’ın eski adı. Bölge, 1896’da zorla Muhammedci yapılırken, ‘İslam’ın nurunun ulaştığı yer’ anlamında ‘Nuristan’ adını aldı. 1896 öncesi Kafiristanlılar, çoktanrıcılığa, şamancılığa ve cancılığa (animizm) bağlıydı. Kimilerine göre Kafiristanlılar, İskender’in Hindistan Seferi’nde geri dönmeyen askerlerinin torunları.

Sonra ulus-devletler icat oldu, mertlik bozuldu; dünyanın dört bir yanında, toplumlar, tarihte ‘ulus’ları kendi başlarına gelişmişmiş gibi yaptı, kendi attıkları yalana inandı. Etiyopya kökenli kahve için, “Türk kahvesidir”, “Yunan kahvesidir” diye kavga eder oldu... Eskil Yunan (Makedon)-Hint etkisi ise, bize bu sonradan yazılmış tarihlerin yanlışını gösteriyor...


Kaynak: Gezgin, U.B. (2011). Asya-Pasifik Hattı’nda: Seçme Yazılar [On  the  Asia-Pacific Frontier: Selected Writings]. Ho Çi Min Kenti, Vietnam, 2011.


ASYA-PASİFİK HATTI’NDA: SEÇME YAZILAR[1]

Ulaş Başar Gezgin

Son Güncelleme: 25.10.2011

İçindekiler

Asya-Pasifik hattında bir Türk (Özge Ç. Denizci ile söyleşi).

Vietnam’ın en büyük adasında, Phu Quoc’ta.

Vietnam’ın sürdürülebilir kalkınması.

Hindistan gazetelerinde neler yazıyor?

Hindistan izlenimleri.

Günümüzde Lao (Laos).

Lao’nun yakın tarihine kısa bir bakış: Dünyada kişi başına en çok bomba düşen ülke.

Laos izlenimleri.

Asya kimlikleri.

Vaşington Portakalı çürürken...

2010’da Asya-Pasifik’te insansal gelişim.

Vietnam’da savaş günleri ve sonrası.

Kandahar tutsakları...

Asya’nın gökdelenleri.

Ho Çi Min Kenti’nde sanat dünyası.

Kuzey Kore’den görsel bir demet.

Ücretsiz Kölelik mi Ücretli Kölelik mi?

Asya’nın ‘en’leri.

Asya’da yaşam pahalılığı.

Bir ortak bölen olarak Soğuk Savaş...

Kızıl bir Siyam (Tayland) için...

Kore gelenekleri.

Yükselen bir küresel güç: Güney Kore.

Asya’da dev kentleşme.

Doğu Asya’da sansür.

Kent ve altyapı.

‘Bayat’ bir kuram: Yoksulluk...

Bir Güney Kore çizgi kitabı ve eleştirisi.

Manila izlenimleri.

Toplumsalcı alsatçılık: “Biz ortak, biz pazar”.

İklim değişikliği ve rantsal dönüşümcüler kıskacında Asya kentleri... 

Asya ekin dörtlüsünün dokunulamaz kalıtları.

Ho Çi Min Kenti’ne kala(maya)nlar.

Başka bir dünya, başka bir kent...

Vietnam’da kentsel/ ‘rantsal dönüşüm’.

Neydik, Ne Olduk…

Japonya’ya Celali gerek...

Duraklama Devri’ndeki Japonya...

“Japon yapıyor abi”...

Tokyo ve Seul sokaklarından izlenimler...

Japonya izlenimleri: Osaka, Kyoto, Hiroşima, Kobe.

Japonya’da toplu taşıma ve ulaşım.

(Çöp)Sanat ve kent... 

Auroville (Tankent) üstüne... 

Vietnam’da ve Japonya’da kadın olmak.

Yasukuni: Ölüler üstüne kurulu tarih...

Japonya’da budunsal (etnik) ayrımcılık.

Japonya’nın mafyası: Yakuza.

Güneydoğu Asya’nın akıl hocalarına...

1998’de Endonezya.

40 yıllık suskunluk ve Gencer-Gencer.

Pasifik’te bir gezinti...

Fiji’de darbe, karşı-darbe ve  (karşı-) darbe karşıtlığı...

Asya-Pasifik orduları.

Uygur/Çin Sorunu Üzerine...

Doğu Timor: Yeni bir ülke doğarken...

Endonezya’da daha çok bomba patlayacak.

Batı Papua: Endonezya’nın ‘Güneydoğusu’. 

Yarım Yüzyıl Sonra ‘Bağlantısızlar’.

Endonezya Seçimleri.

Endonez-Malez Gerginliği.

Seçimlerden hemen önce Endonezya gündemi.

Hindistan seçimleri.

Çin’de yüksek eğitimin sorunları.

Vietnam’da eğitim sorunları.

Vietnam’da çevre kirliliği.

Hindistan’da ve Çin’de bilişim...

“Yazar, ne yazar (,) ne yazamaz (?)”

Melbourne izlenimleri.

Halktan yana tarih...

Doktorun ölümü...

Çekik gözler, düz gözler...

Asya takvimleri ve dinlenceleri

Yunan (Makedon)-Hint etkileşimi.

Asya dilleri ve Asya Birliği.

Asya’nın Yeni Çağ dinleri.

Asya’nın ‘çağdaş’ boşinançları.

Sıcak ülke Keşmir...

Elde kafatasıyla yeni bir tarih yazmak...

 “Komünistler Hindistan’a!”

Kardeş sofrası.

Öğretmenler günü ve öğretmen olmak.

Japon sömürgeciliği ve ulusalcılığın yükselişi.

Dünden bugüne Hindistan.

Endonezya ve tarihyazımı.

Çin’in birlik ve beraberliği.

Dünden bugüne Moğolistan.

Asya’nın geleceği.

Maldivler’de yeni bir yüz...

Amartya Sen ve Asya değerleri.

Asya’da kadın olmak.

Darbeler ülkesi Bangladeş. Asya partileri.

Asya partileri.

Sermayeci ‘psikoloji’, ‘hasta’ Japonlara karşı.

Or’da, bir halk var uzakta!

‘Amerika Birleşik Sosyalist Devletleri’.

Hint felsefesinin aykırıları: Caincilik ve Budacılık.

Vietnam’da müzecilik.

Amerikancı ‘psikoloji’ Asyalı ‘böcek’lere karşı.

İneklere yüklenen küresel ısınma.

‘Hannah Hanoi’: Amerikan ordusunun korkulu düşü.

Nasıl bir kent?

 (Eski) katil Enver Şeyh ve düşünceleri.

Büyüme fetişçiliğine karşı.

Asyalı öğrencilerde yaratıcı düşünme.

Asyalı öğrencilerde eleştirel düşünme.

Türkiye yenilmeli!

Çin’de komünizm doğdu mu?

Pasifik bayrakları.

Asya bayrakları.

Asya-Pasifik’te savaş ve barış.

Yıldızlarını sökmüş general: Vo Giap.

Vietnam’da azınlık siyasaları ve Hmonglar.

Asya’da akademik dünya.

Asya gazeteciliği.

 “Bu nasıl dünya, kaybedene sordun mu?”

Vietnam’da eğitim ve toplum.

Sayılarla Asya ve Çin.

Asya ve rüşvet.

Aceh: tsunamiyle gelen barış...

Papua-Yeni Gine ve Begonvil: Sömürülenin sömürmesi.

Dünden bugüne Filipinler...

(Hindistan, Gandhi sayesinde değil) Gandhi’ye rağmen (bağımsız olmuştur)...

Japonya’da ölmek...

Uzaklarda bir Yahudi Devleti.

Sri Lanka’da Tamil-Sinhal çatışması ve Tamil Kaplanları.

Bağımsız (!) Avustralya’da yıl 1975.

Asya Birliği’ne doğru (mu?)

Hâlâ ‘soğuk savaş’an Malaya...

Vietnam’da ‘karanlık turizm’.

Doğu Timor: Yeni bir ülke doğarken...

Yılbaşı’nın Vietnam’da farklılaşmış anlamı üstüne.

Dünden bugüne Endonezya...

Paylaşılamayan adalar.

Sosyalizm ve ‘milli tarih’.

Ha Asya ha Amerika...

Yeni yıl ama hangi takvimle?..

Asya-Pasifik’te Bu Yıl: Asya-Pasifik 2007. Asya’da hayat da zaman da hızlı aktı.

ABD’nin düşmüş piyonu.

Mikro-kredicilik üstüne.

Vietnam ve Irak.

Asya’da ölmek.

Ana-çizgileriyle Vietnam ekonomisi.

Asyacılık üstüne.

Laiklikleriniz itinayla suistimal edilir.

Kore ve bir yanardöner devlet başkanı.

Dünden bugüne köhne Burma

Sıcak ülke Çin ve sıcak para Renminbi (Halkın Parası).

Çin ve Vietnam’da günlük yaşam...

Japonya’da boşta-çalışanlar.

Meczuplardan devrimci olur mu...

Nepal: Kral, Everest’ten daha yüksek değildir elbette!

Asya’da İsacılık ve Budacılık: İki fırtına arasında kalmak...

Dalai Lama şeriatı ve Budacılık karanlığı.

Barışı düşünürken, kapıları çalamayan çocukları duyabilmek...

1973 Nobel Barış Ödülü’nü reddeden Vietnamlı Devrimci ve karşı-orduculuk.

Sihanuk: Sosyalist prenslikten karaoke krallığına!

Denizlerden, ırmaklardan, dağlardan konuşmalı...

“Şu çılgın Vietnamlılar!”

Asya basınında Türkiye’deki seçimler ve dahası...

Başlarken ne yazmalı?


 Kore’den Tayland’a bir yolculuk...

Kısrağın kuyruğundan “kısrak başı gibi uzanan memleket”e...

Dostumun dostu düşmanım( mı)dır(?)

Asya Yüzyılı ve Asya’nın toplumsal sorunları

2009’da Çin.

Kim’ler geldi Kim’ler geçti. 10 soruda Kuzey Kore.

Vietnam’ın gelin ihracatı artıyor…

Kamboçya’da kim yargılanıyor?

Vietnam’ın ırmakları Kurbağalıdere’ye dönerken…

Güney Kore’de “dayak, cennetten çıkma”.

Müzmin hava korsanı.

Sumocu ahlakı yerlerde sürünüyor..

Siyam’ın Farang Sadrazamına ilgi artıyor!

Vietnam’da ve Ho Çi Min Kenti’nde büyüme.


Asya-Pasifik Hattı’nda (Seçme Yazılar)- Ekler

Ulaş Başar Gezgin

Yabanmersini kokuyor Vietnam günlerdir…

Loan, H. (2010). Yabanmersini Çiçeklerinin Lavanta Rengi (çev. U.B.Gezgin).

Japonya defterlerinde kalanlar.

Japon mucizesi.

Ayıran, birleştiren Japon metro durakları.

Mektubun.

Japon işi.

Kalemimi satın aldın prenses.

Policy prescriptions based on faulty premises. (To the advisors of South East Asia: A critique of the Harvard paper.)

Delusions of an 'Asian century'  (The Asian Century and The Social Problems of Asia).

İsmail, T. (2009). Belki ben de bir hırsızım (çev. U.B. Gezgin).

Sarjono, A. (2009). Sahte şiir (çev. U.B. Gezgin).

Bali’de bitimsiz bir gece.

The currents and trends in the Vietnamese education system within the international(ized) context: A comparative perspective.

The social consequences of environmental degradation in Vietnam: A country-level and city-level pollution haven analysis.

Okyanistan Destanı (I): “Badem gözlüm beni unut”ma uzaklaşan kıyılarda.

Bali izlenimleri.

Vietnam, aşkın sırrı ve dünya...

Vietnam & Asia in flux, 2008: Economy, tourism, corruption, education and ASEAN regional integration in Vietnam and Asia. Darmstadt: H@vuz Publications.

Melbourne Mezarlığı’nda.

Vietnam’da olsaydı.

 ‘Kenar mahalle iti milyoner’ filmi üstüne ya da
“bizleri desti izdivaçlara, yalan haberlere, çarkıfeleklere mahkum etmeyin.”

Doktor’un ölümü.

Kamboçya gezi notları

Asya dilleri çevirilerinde 7 sorun.

Asya’da kalkınma ve kadın

Çin ve Vietnam’da yeni-serbestçilik ve direniş.



[1] Bu kitapta yer alan yazıların hemen hemen tümü, yazarın günlük Evrensel Gazetesi’ndeki ‘Asya-Pasifik’te Bu Hafta’ adlı köşesinde yayınlanmıştır.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Featured Post

Yapay Zekanın Ayrımcılığına Karşı Yapay Zeka Adaleti ve Yurttaş Yapay Zekası

  Yapay Zekanın Ayrımcılığına Karşı Yapay Zeka Adaleti ve Yurttaş Yapay Zekası   Prof.Dr. Ulaş Başar Gezgin, ulasbasar@gmail.com Twitt...