Videolar

17 Aralık 2017 Pazar

Ekmek Parası mı Kazanayım Şiir mi Yazayım? (Nepal) - Çeviri: Ulaş Başar Gezgin

Ekmek Parası mı Kazanayım Şiir mi Yazayım?


Evde, yaşı, almış başını yürümüş anam,
izliyor her Allah'ın günü,
oğlunu,
yaptıkları, bir işe yarayacak mı diye,
günün birinde;


Yolumu gözlüyor karım,
yattığı yerde, her gece,
bıkmadan usanmadan hayal ettiği:
kocasının bir gün eve ekmek getireceği.


Yırtık pırtık bir pijama giyiyor kızım,
ve gezip tozarak or'da bur'da,
"benim babam var ya, babam var ya,
yeni elbiseler alacak bana" diyerek;
"yeni bir elbise, bu kışa";


Okutamadığım oğlum da,
sabahtan akşama sokakta,
çevresinde bir sürü çocuk,
babasının oğlunu okula,
yeniden yazdıracağı günü bekliyor;


Sütsüz memeleri emen küçükse,
mahmur mahmur bakmada şimdi,
aylardır sürgit çıplaklığı,
"adam mısın lan sen?" der gibi sanki;


Kardeşleri hiç anmasak daha iyi:
Hiç bir işe yaraşmaz elleri,
Eş bulmak da ne mümkün ne mümkün;


Ne kadar dayanabileceğim böyle,
paçavra montum ile, yamalı ceketimle,
birarada barut, ateşle?
De bana, ey sevgili dost, de bana,
böyle bir akşamla kollarımda,
ekmek parası mı kazanayım
şiir mi yazayım?


Unut radyoyu, bildirileri, basın açıklamalarını,
sloganları bir kenara at; bir kenara at marşları, pankartları,
Umut varsa azıcık; azıcık da olsa,
Sürükleme beni karanlığa,
Şefkatinle, kasıtlı.
Açlıktır taşıdığım,
Daha büyük bir Everest,
tüm ülkülerden, öğretilerden.


Kurutan yumuşaklığı yaşamın,
kibar bir sevecenliktir öğrenme:
yalnızca bu yener açlığı.
oldu bitti, durdurma beni,
Buda'nın öyküsüyle.
düşlerin geciktirirse beni,
saptırırsa yolumdan, akıl çelişin,
iliğine dek çalışmazsam bu kemiklerle,
umursamazsam satmayı terimi,
annem-babam, karım, çocuklarım,
kıvranacak açlıktan ve ölüp gidecekler;
yorgunum, yenik bir savaşçı,
midenin isterlerine karşı yen'ik bir savaşçı.


Ne kadar dayanabileceğim böyle,
paçavra montum ile, yamalı ceketimle,
birarada barut, ateşle?
De bana, ey sevgili dost, de bana,
böyle bir akşamla kollarımda,
ekmek parası mı kazanayım
şiir mi yazayım?


Başımda her zaman,
bir Annapurna taşıyorum ihtiyaçtan,
sırtımda her zaman,
bir Kançencunga var bunalımlı,
daha ne kadar savaşabileceğim daha ne kadar,
Sırtımda bunca borç harç?


İnandım yaşamın -ben hep inandım-
Tanrı'dan bir armağan olduğuna,
"bundan" diyorum "yalnızca bundan,
dualarımla kafa bulma."
Duymak istemiyorum Folklınd'da olanları,
Vietnam'daki katliamları,
ne de Afganistan'ı,
Tuz basmış olursun yaralarıma.
Yaşam demir leblebi,
çiğnemesi zor.
yaşam, metruk bir kıyı,
ter ile sulanmalı,
peki hangi mecazla, hangi benzetmeyle,
benzetebilirim bu yaşamı bir şeye?


Ne kadar dayanabileceğim böyle,
paçavra montum ile, yamalı ceketimle,
birarada barut, ateşle?
De bana, ey sevgili dost, de bana,
böyle bir akşamla kollarımda,
ekmek parası mı kazanayım
şiir mi yazayım?




Bişwabimohan Şreşta (d. 1956)
Nepallı şair
Çeviren: Ulaş Başar Gezgin/ Bangkok


Kaynak: Gezgin, U. B. (2007). Asya Yazıları [Asian Writings]. İzmir: Ara-lık Yayınevi. 


ASYA YAZILARI
ÇİN, JAPONYA, HİNDİSTAN, SİYAM, KORE, FİLİPİNLER, NEPAL

Ulaş Başar Gezgin

İçindekiler
‘1421: Çin’in Amerika’yı Keşfettiği Yıl’

Bir Gülümseme- Ai Ç’ing (Çin)

2500 Yıl Önceden Günümüzü Açıklayan Bir Asyalı: Tarihteki İlk ‘Strateji’ Kitabının Yazarı Sun Tzu

Kar Düşüyor Çin’e- Ai Ç’ing

Hayır! Don Kişot, İnsanlık Tarihinin İlk Romanı Değildir! ya da Zamanımızdan Bin Yıl Önce Japonyalı Bir Kadın Yazar Tarafından Yazılmış ‘Genji Hikayesi’ Üstüne

Ekmek Parası mı Kazanayım Şiir mi Yazayım?- Bişwabimohan Şreşta (Nepal)

Tarih, Yapışık İkizlere Gebe

Bangkok’taki Balığın Baştan Kokuşu- Çitr Phumisak (Siyam)

Siyam'dan Bir Köy Romanı: 'Muson Ülkesi'

Ah! Türbe! Fakirullah Türbesi! (Ah! Tapınak, Bot Tapınağı!)- Suçit Wongthed (Siyam)

Çin’de Halk Bugün Savaşıyor

Han Po Odun Kırıyor: Anneyle Çocuk Arasında Bir Konuşma- Feng Çih (Çin)

Kuzey Kore ve Güney Kore: İki Elmanın Yarısı mı, Elmadaki Kurt mu?

Çalınmış Tarlalara da Gelir mi Bahar?- Yi Sang-Hwa (Kore)

“Japonya Nasıl Japonya Oldu?”

Buda'nın Çağcıl Zamanlar İçin Birinci Söylevi- Gezgin

Karoşi: Japonya’nın Kalkınmasının Altındaki Kanlı Gerçek

Benim Ülkem Cennet Değildir Mistır Cekıpsın- Romulo P. Baquiran, Jr. (‘Filipin’ler)

Hindistan’da Kast Düzeni Hala Sürüyor…

Resmin Arkasında- Siburapha (Siyam)

"Antarktika, Tellioğulları'nındır!..." 

Arkadaşının Savaştan Döneceğini Duyarak- Wang Çien (Çin)

Son ‘Hoşçakal’ım- Jose Rizal (‘Filipin’ler)
Molav Gibi- Rafael Zulueta da Costa (‘Filipin’ler) 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Featured Post

Yapay Zekanın Ayrımcılığına Karşı Yapay Zeka Adaleti ve Yurttaş Yapay Zekası

  Yapay Zekanın Ayrımcılığına Karşı Yapay Zeka Adaleti ve Yurttaş Yapay Zekası   Prof.Dr. Ulaş Başar Gezgin, ulasbasar@gmail.com Twitt...