‘Carmen’in
Librettosundan Parçalar[1]
<Birinci
perde, beşinci sahne... Carmen, davetkar beden hareketleri ve aşağıdaki şarkı
eşliğinde, Don José’ye çiçek atacaktır. Don José’nin yaşamının altüst olacağı
bir an... Bu parça, ‘Carmen’ operası içerisinde en çok bilinen parça... Bizet,
bu bölümün müziğini, Latin Amerikalı bir müzisyenden almıştı. Aynı zamanda, en
çok İspanyolluk kokan bölümdür.>
İsyankar Bir
Kuştur Aşk
İsyankar
bir kuştur aşk
Yola
gelmez hiçbir halde,
Ve
çağırmak boşunadır
Gelmeyi
reddetmişse.
Kâr
etmez tehdit ne dua,
Biri
konuşur, biri susar;
Gider
başkasını seçer o da,
Konuşmaz
ama mest eder.
Aşk,
Çingene’nin veledi,
Tanımaz
kural yasa;
Sevmezsen
severim seni;
Seversem
sakın kendini ama!...
O
kuş, yakalandı sandığın,
Kanat
çırpmış, uçmuş sonra...
Uzaktır
aşk... beklemek istersin...
Bekleme
daha fazla... işte orada...
Hep
çevrende, hızlı bir hayli,
Gelir,
gider, yine gelir...
Koru
onu, tutar seni,
Tutmak
istersin, o seni korur bu sefer.
Aşk,
Çingene’nin veledi,
Tanımaz
kural yasa;
Sevmezsen
severim seni;
Seversem
sakın kendini ama!...[2]
Attığın Çiçek
Bana
<İkinci
perde, beşinci sahne... Don José cezaevinden çıkmıştır; içeride, Carmen’in
kendisine attığı çiçeği cebinde saklamıştır; ilk işi Carmen’i görmek olur.>
Don
José
I
Attığın
çiçek bana,
O
da yattı mahpusta
Solmuş
ve kuru ama koruyarak
Müthiş
kokusunu, mest ederek.
Ve
tüm saatler boyunca,
Ve
kapanarak göz kapaklarımsa.
Bu
koku, onu soluyup durdum ben
Ve
gecede seni görüverdim ben.
Yalnızca
görünüverdiğinden,
Yalnızca
bir bakış attığından
Sarayım
diye seni tüm varlığımla ben,
Ve
önemliydim senin için ben gerçekten.
II
Başladım
seni lanetlemeye,
Nefret
etmeye senden ve şöyle demeye:
Nedendir
bu yazgı
Onu
oraya, yolumun üstüne koymalıydı?
İtiraf
ederim, küfür ettim
Ve
hiçbir şey hissetmedim
Bir
arzudan, bir umuttan başka,
Görmek
için Carmen seni bir daha!...
Yalnızca
görünüverdiğinden,
Yalnızca
bir bakış attığından
Sarayım
diye seni tüm varlığımla ben,
Ve
önemliydim senin için ben gerçekten.[3]
Korkmuyorum İşte
<Üçüncü
perde, beşinci sahne... Don José’nin memleketli sevgilisi, Don José’yi
Carmen’in elinden kurtarmak için, kaçakçıların barındığı, tekin olmayan, dağlık
bölgeye gider. O kadar tehlikeli bir yerdir ki, ona oraya kadar yol gösteren
adam, korkusundan ayrılır.>
Micaela
I
Diyorum
ki korkmuyorum işte,
Yemin
ederim bile,
Boşunadır
bu cesaret yine de,
Ölüyorum
korkudan, kalbimin derininde...
Yapayalnızım
bu ıssız yerde tam anlamıyla
Doğru
değil yaptığım, korkuyorum ama işte,
Allahım
cesaret ver biraz bana,
Korursun
beni Tanrım inşallah...
Koru
beni koru sen ey yüce Allah.
II
Varacağım
yanına o kadının,
Ki
büyülü işler
Çoktan
beridir sevdiğim adamın
Şerefsizliğine
hemen son verir;
Kadın,
tehlikeli; güzel bir o kadar, hem de.
Korkmak
istemiyorum ben ama,
Konuşsam
karşısında yüksek sesle,
Korursun
beni Tanrım inşallah...
Koru
beni koru sen ey yüce Allah.[4]
İşte Kadril
<Dördüncü
perde, birinci sahne... Boğa güreşçileri, yavaş yavaş arenaya çıkmaktadır.
Seyirciler tezahürata başlamıştır. Carmen, gösteriye yeni aşkı, boğa güreşçisi
Escamillo için gelmiştir. Çünkü Escamillo, Don José’nin yanında, “beni seven
oraya gelir” demiştir. Don José de Carmen’i eski günlerdeki gibi yaşamalarına
ikna etmek için oradadır. Bu sahneden sonraki sahne, son sahneleri
olacaktır.>
KORO
İşte
kadril,[5] kadril
işte,
Kadrili
boğa güreşçilerinin,
Parlar
güneş, kargılar üzerinde,
Üzerinde
şapkaların keplerin!
İşte
kadril, kadril işte,
Kadrili
boğa güreşçilerinin.
(...)
İşte
akarak meydandan,
Görevli,
çirkin suratlı,
Yürüyerek
adım adım ta başından,
Aşağı
aşağı aşağı!
(...)
ve
sonra çıkıyoruz ortaya,
biz
korkusuz çulolar[6]
Bravo!
Çok yaşayın! Şan olsun, korkusuzluğunuza.
Görün
onlar da çıktı, banderiyerolar![7]
Ne
yiğitliktir bu, görün,
O
ne bakış o ne görkemli
Parlıyor
süsleri onun
Cenk
giysisi üstündeki.
(...)
Yenisi
başlıyor kadrilin,
Ne
güzeller pikadorlar![8]
Kargıları
demirden olduğundan,
Boğalar
çok sızlanacaklar.
(...)
Sonra
kılıç, ince ayar,
Bitirecek
her bir şeyi,
Göreceğiz
kim sallar,
Son
kılıç darbesini.
Bravo!
Bravo! Escamiyo!
Escamiyo,
bravo![9]
‘Carmen’,
Prosper Mérimée’nin kısa-romanından uyarlandı. Librettosu, Henry Meilhac ve
Ludovic Halévy tarafından yazıldı.
Müziği,
Georges Bizet tarafından yapıldı.
İlk
kez, 3 Mart 1875’te, Paris’te, Opera-Comique Tiyatrosu’nda gösterildi.
Meilhac,
H. ve Halévy, L. (1925). Carmen: Opéra-comique en quatre actes. Paris: Calmann
Lévy, Éditeurs.
Kaynak: Gezgin,
U. B. (2017). Anlatıda Kavuşanlar: Film, Opera ve Bale Yazıları (1999-2017).
ANLATIDA
KAVUŞANLAR
Film,
Opera ve Bale Yazıları (1999-2017)
Prof.Dr. Ulaş
Başar Gezgin
Film
Yazıları(1): Türkiye Sineması
1. Anlatıbilim
Açısından Münevver Karabulut Cinayeti
2. Yarınsız
Halk, Yıkılmayan Halk.
3. ‘Mavi Gözlü
Dev’ Filmi.
4. ‘Hacivat
Karagöz Neden Öldürüldü?’ Filmi.
5. Büyülü
Ülkenin Büyülü Filmleri.
6. 'Küçük
Balıklar Üzerine Bir Masal'.
7. ‘Maruf’
Üstüne Maruzat.
Film
Yazıları(2): Amerikan Sineması
8. ‘Göz’ (2008).
9. ‘Siyah
Giyen Adamlar 2’ (2002).
10.
‘Temizleyici’ (2007).
11. 21 (2008)
12. Ölüm Emri
(Death Sentence) (2007).
13. ‘Telefon
Kulübesi'.
14. ‘Frida’
Üstüne Birkaç Değini.
15. ‘Otomatik
Portakal’
16. 'John
Malkoviç Olmak' ya da Hisseli Harikalar Kumpanyasına Hoşgeldiniz.
17. ‘Akıl
Defteri’ ya da Sisifus Belleği.
18. 'Yapay
Zeka' ya da Yalnız Bir Çocuk.
19. ‘Amistad’
ya da Kırbaç Hukuku O Kadar Uzak Değil.
Film
Yazıları(3): Avrupa Sineması
20. Yüzyıl
Sonra Yeniden ‘Metropolis’.
21. ‘Amelie’.
22. “Beni
Sonsuzluğa At, Tam Gaz”.
23. Bir
Yeşilçam Filmi: Kara Kedi Ak Kedi.
24. Ateş
Savaşında Ateşkes Ne Zaman?
25. ‘Kenar
Mahalle İti Milyoner’ Filmi.
26. Kandahar
Tutsakları.
Opera
ve Bale Yazıları
27. Carmen
Mia!
Bizet, G.
(1875/2002). Carmen Operası’nın librettosundan parçalar. [Carmen]
İsyankar Bir Kuştur Aşk [L'amour
est un oiseau rebelle].
Attığın
Çiçek Bana [La fleur que tu m'avais jetée].
Korkmuyorum İşte [Je dis que rien
ne m'épouvante].
İşte Kadril Voici [La quadrille].
28. Homeros, Libretto
Yazarsa ya da ‘Il Trovatore’.
29. İngmar
Bergman’ın ‘Sihirli Flüt’ü.
30.
Mussorgski'nin 'Boris Godunov'u.
31. Yanlış
Etiketli Bir Opera ya da ‘Xerxes’ (Serse).
32. Çin
Operası (Jingju).
33. ‘Hürrem
Sultan’ Balesi.
34.
Kentsoylular Tüysikletleşirken: Don Kişot Balesi.
Gezgin
Anlatıları
35. Mısır
Devrimi Gibiymiş Aşkımız.
36. Öldürülen
Gazeteciler Ülkesinde(n).
37. Gerçeküstü
Günce: Bilgisayarsızlık.
38. Gezgin Dede Anlatıyor: Gezgin Dedenin Sırrı...
Gezgin
Senaryoları
39. Her
Taraftan Kuşatılmak (film öyküsü).
40. Ez Dil ü Can
(kısa film senaryosu).
41. Alerji
(Ngo ile) (eleştirel reklam senaryosu).
42. Hayalet.
(eleştirel reklam senaryosu).
43. Mezar
kazıcı. (eleştirel reklam senaryosu).
44. Pankart.
(eleştirel reklam senaryosu).
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder