Videolar

3 Aralık 2017 Pazar

Paris Ağıdı (Çin Şiiri)

Paris Ağıdı


Okyanusaşırı Haber Ajansı’nın bir bülteninden, 14 Haziran, Saat 18:00, Berlin:
“Resmi raporlara göre, Alman Ordusu, bu sabah Paris’e girdi.”


Yerlerde sürünüyor
Üçrengi kırmızının, beyazın ve mavinin:
Onun yerine ve Sen kıyılarında
Place de la Concorde üstünde
Dalgalanan,
Kan rengi bir fon üstüne kara svastikalı bir bayrak.

Şimdi Sen’in sularında,
Mırıldanarak gece gündüz,
Akar yavaş yavaş
Düşmüş bir kentin gözyaşları…

Düştü artık, görkemli yapılar,
“Liberté, Egalité, Fraternité”
De düştü
Büyük kapılarına kazınmış.

Panthéon’un önünde
Ve Les Invalides’in,
Zafer alayı geçiyor
İlk Konsül’ün zamanından da gösterişli
Ve bu uzun ve görkemli geçitte
Yürüyor uzun adımlarla bir adam
Napoleon’dan daha gözü kara;

Rouseau’nun, Voltaire’in ve Danton’ın bronz heykelleri
Yere serildi balyozla;
Ve onların yerinde
Duruyor
Hitler, Goebbels, Göring
Elleri iki yana açılmış

İnsanlık tarihinde
Yeni bir sayfa açıldı-
Son derece gülünç ve garip bir bölüm-
Ve öbür yanında o sayfanın
Akıyor gizli gizli,
Büyük, masum gözyaşları

Fransa-
Demokrasiyi öven şairce[1] yüceltilmiştin sen
“Dünyadaki en güzel isim” olarak.
Bugün Almanlar’ın elleri
Lekeliyor ismini
Ve yerine geçiyor senin, sert gırtlakla,
Deutsch!
Eskiden gezindiğim bulvarlarda
Eğlence arayan Amerikalılar yok şimdi
Naz yapan, öpücük atan hoş bayanlar yok-
Aldılar maskeli balolarda takılan ipek maskeleri,
Siyah, dantel eldivenleri de aldılar,
Ve yola çıktılar Kuzey Afrika’da, Kongo kıyılarına varmak için.

Engin ve geniş
Champs Elysées
Marguerite’in at arabasının
Gezintiye çıktığı yer,
Şimdi svastika armalı tanklar
Peşinden koşuyor senin
Atlı birliklerle, bağırarak “Heil Hitler!”

Geliyor Naziliğin yılmaz savaşçıları!
Yüksek, keskin mahmuzlu postalları
Yankılanıyor sokaklarda kulak delen bir sesle
Bir haftadır kapalı olan bir kafeye giriyorlar zorla
Zorbalık ediyorlar titreyen yaşlı bir kadına
Sarhoş olabilmelerini sağlamaya yetecek kadar likör getirmesi için.

Ah, ekin ve sanat kenti,
Bugün, Alman birlikleri
Geldiler yerle bir etmek için müzelerinin duvarlarını
Süngülüyorlar, yırtmak için
Delacroix’nın ve David’in tablolarını;
Ve İngres’in “Türk Hamamı”na
El konuldu Ana Komuta Merkezi tarafından;
Ve tüm kütüphanelerde ve güzel sanat kuruluşlarında
Mein Kampf  kitapları dağıtıldı,
Ve “Askerlerin Paris’e Yürüyüşünün Portresi” asıldı her yana.

Paris, senin kişiliksiz devlet adamların
Bıraktı, terketti seni –
Daladier ve Reynaud dediler ki:
“Avrupa’dan kovulursak biz
Kuzey Afrika’ya gideriz,
Ve birgün yine gerekirse,
Amerika’daki kolonilerimize kaçarız.”
- Sarhoşlar hala
İktidarda oldukları yanılsamasıyla;
Ve şimdi sensin o –
Görkemli, dimdik
Fransa halkı –
Sonunda sürgüne gönderilen
“Omuz veriyorlar yaşlılarına sığınmacılar, sürükleyerek peşleri sıra, küçüklerini
… Kocaman, uzun bir yılan gibi
Sürünüp giderek bitimsizcesine…”
Ve şimdi senin için, Fransa halkı,
Üzüntüm benim…

Yo!
Cesurdur Fransa halkı.
İlk kez değil ki,
Prusya askerlerinin Paris’e girmesi;
Her zaman istilacıları geri püskürten,
Kendisiydi Fransa halkının.
Fransa’nın görkemli tarihi
Cesur halkın kanıyla yazıldı.

Sürdüreceğiz o güne inanmayı –
Zafer getirecek o güne
Özgürlüğü ve demokrasiyi sevenlere, Fransa halkına.

Tam şu anda,
Kaybolmuşken Paris anılarım içinde,
Çalıyor hala
Kulaklarımda
Marsilyalı ve Enternasyonel;
Görüyorum gözümün önünde
Emekçilerin çıkışını
Lenin Salonu’ndan,
Yürekli milisleri…
İnancım var: Daladier ve Reynaud
Çekip gittiklerinde, Fransa’nın zenginliğiyle, kızlarıyla, parfümleriyle
Bordeaux’dan Kuzey Afrika’ya ya da Güney Amerika’ya,
Yeniden ayaklanacak, Fransa halkı, daha güçlü,
Bir kez daha dolduracaklar
Sokaklarda barikatları
Savaşmak için kendi düşmanlarıyla
Ve İkinci bir Komün doğacak böylece!



Çongçing, 15 Haziran 1940


Ai Çing (1910-1996)
Çeviren: Ulaş Başar Gezgin

Kaynak: Gezgin, U. B. (2017). Çifte Ejderhanın Diyarında: Çin ve Vietnam Üzerine – Cilt 1: Çin - Prof.Dr.Ulaş Başar Gezgin


Çifte Ejderhanın Diyarında: Çin ve Vietnam Üzerine
Cilt 1. Çin
Prof.Dr. Ulaş Başar Gezgin

Çin Tarihine ve Toplumuna Bakış
2500 Yıl Önceden Günümüzü Açıklayan Bir Asyalı: Tarihteki İlk ‘Strateji’ Kitabının Yazarı Sun Tzu
Çin’in Birlik ve Beraberliği.
Çin Seddi’ndeki Görünmez Emek.
2 Okuma Parçası: Han Fei Usta’nın Görüşleri ve İki Tutamak.
Klasik Çin Felsefesinde Rızanın ve Zorun İktidarı ile Liberalizm.
Nanjing Katliamı Anlatıları: Bir Yurtseverlik Testi
Çin’de Komünizm Doğdu mu?
Eski Çin Yeni Çin Algısı: İdeolojiden Pragmatizme
Çin-Sovyet İlişkileri: Tarihten Bir Yaprak. 
Uygurlar, Kürtler, Özerklik ve Bağımsızlık.
Uygur/Çin Sorunu Üzerine...
Tibet: Çin İşgali Altında Yarım Yüzyıl.
Çin’de Halk Bugün Savaşıyor
Çin’de Yüksek Eğitimin Sorunları.


Çin Ekonomisi
Çin Gündeminin Ana Başlıkları
Çin’in Hindistan’ın Önünde Olmasının 10 Nedeni.
Çin’de Teknik İlerleme ve Yaratıcılık Üzerine.
Sıcak Ülke Çin ve Sıcak Para Renminbi (Halkın Parası).
Çin Turizmi: Kitle Turizminden Nitelikli Hizmetlere Doğru (mu?)
Çin’in Latin Amerika Yatırımları: Çin’in Şişeden Çıkışı.
Çin’in Afrika Yatırımları: Afrika’da 1 Milyon Çinli.


Çin Kültürü ve İkili İlişkiler
Türkiye-Çin İlişkileri.
Jackie Chan: Kungfu Ustasından Çinli İndiana Jones’a.
İki Çin Filmi Üstüne Kısa Notlar: Batıya Yolculuk ve Kurt Savaşçı.
Çin Operası (Jingju).
Bin Buda Mağaraları: Bir Dünya Mirası.
Bin Buda Mağaraları’nda (şiir)
Çin’den Anaerkil Bir Halk: Mosoular.
Filipinlerin Yeni Dış Politikası Çin İçin Ne Anlama Geliyor?


Çin ve Vietnam
Vietnam-Amerikan Savaşı'nda Çin'in Rolü ve Sonrası.
Vietnam’daki Çin Kültürel Mirası.
Vietnam-Çin İlişkilerine Kısa Bir Bakış.
Çin ve Vietnam’da Günlük Yaşam...
Çin ve Vietnam’da Yeni-serbestçilik ve Direniş.


Çin’den Şiir Çevirileri
Yüen, M. - Kitaplar Üstüne
Juyi, B. - Mutsuz Bilgin
Fu, D. - Savaş Arabaları Baladı 
Tung P’o, S. - Oğlunun Doğumu Üstüne 
Çing, A. - Paris Ağıdı
Çi, L. - Yazma Sanatı
Çing, A. - Bir Gülümseme
Çing, A. - Kar Düşüyor Çin’e
Feng, Ç. - Han Po Odun Kırıyor: Anneyle Çocuk Arasında Bir Konuşma
Çien, W. - Arkadaşının Savaştan Döneceğini Duyarak



Arif Dirlik’e (1940-2017)
Çin araştırmaları alanında yaptığı büyük katkılar ve genç araştırmacılara bir rol modeli olması dolayısıyla




[1] Walt Whitman (1819-1892)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder