Korona Günlerinde Umut ve Umutsuzluk
Prof.Dr. Ulaş Başar Gezgin, ulasbasar@gmail.com ; Twitter: ProfUlas
Eski açık alan etkinliklerinden mahrum olan milyonlar
aynı soruyor: “Bu salgın nasıl ve ne zaman bitecek?” Kötümser öngörüler
aylardan, iyimser öngörülerse haftalardan söz açıyor. Yanıta göre umut ya da
umutsuzluk öne çıkıyor. Peki korona günlerinde umudumuzu nasıl koruyacağız?
Hasta Ama Umutlu Olmak
Umut üstüne yapılan çalışma sayısı gerektiğinden az. Yine
de eldeki çalışmalardan öğreneceklerimiz var: Örneğin, Herth (1990), ölümcül
bir hastalığı olan hastalara umutlarını diri tutan ve tersine umutlu olmalarını
engelleyen etmenleri sormuş. Hastalar, kişisel bağlantıların, neşeli, kararlı,
cesur ve sakin olmanın, kendileri için koydukları hedeflere odaklanmanın,
ruhani inanışların, hayatta güzel anları anımsamanın ve kendi değerini
anlamanın umutlarını diri tuttuğunu söylüyorlar. Terkedilme ve yalıtılmışlık,
başa çıkılamaz ağrı ve rahatsızlık, ve ‘beş para etmez’ hissetmenin umutlu
olmalarını engelleyen etmenler olduğunu belirtiyorlar. Bunlar, korona
günlerinde umutlu olmak için neler yapabileceğimiz konusunda bir fikir veriyor.
Aynı biçimde, umut düzeyi yüksek kanser hastalarının hastalıkla daha iyi başa
çıkabildiği bulunmuş (Ebright ve Lyon, 2002; Felder, 2004; Herth, 1989). Umutlu
olan hastaların yaşam doyumları daha yüksek (Rustøen, 1995; Vellone ve ark.,
2006; Yadav, 2010); psikolojik durumları da daha iyi (Berendes ve ark., 2010;
Vellone ve ark., 2006). Umutlu olanların ileri yaşlarda zorluklarla daha kolay
başa çıktığı da bulgulanıyor (Ong, Edwards ve Bergeman, 2006).
Bireysel ve Topluluksal Umut
Başka araştırmalarda (Synder ve ark., 1991; 1996), umutlu
olmak iki boyutta incelenmiş: Faillik (agency) ve yollar. ‘Faillik’ten kasıt,
kendi hayatının kontrolünü elinde bulundurma. ‘Yollar’dan kasıt ise, sorunlara
çözüm üretme yetisi. Faillik şu sorularla ölçülmüş: “Hedeflerime enerjik bir
biçimde ilerlerim”, “geçmiş deneyimlerim beni geleceğim için iyi hazırladı”,
“hayatta başarılıyım”, “kendime koyduğum hedeflere ulaşırım”. Burada Amerikan
toplumuna özgü bir bireycilik ve başarı odağı görüyoruz. Önceki çalışmadaki
durumun tersine, umut bireysel bir durum olarak nitelenmiş. Oysa paylaşınca
çoğalandır umut... Du & King (2012) bu düşünceden hareketle, kolektivist
kültürlerde ve kendini başkalarıyla karşılıklı bağımlı olarak tanımlayan
bireylerde umudun kendine değil başkalarına ilişkin bir değişken olduğunu
ortaya çıkarıyor.
Umut ve Gerçeklik
Birşeyleri umut etmekle umut içinde yaşamak da farklı.
İlki bir hedefe yönelikken, ikincisi genel bir durum (Benzein, Norberg ve
Saveman, 2001). Bir de belli bir konuda umutlu olmakla genel olarak umutlu
olmak noktasında ayrım yapılıyor (Kylmä ve Vehviläinen‐Julkunen, 1997). Ayrıca,
boş umutlarla gerçekçi umutları ayırmak gerekiyor (Weingarten, 2010). Synder ve
arkadaşlarına (2002) göre, boş umutların 3 biçimi olabilir: 1. Gerçekliğe değil
yanılsamalara dayalı beklentiler; 2. Uygun olmayan hedefler; 3. Uygun
hedeflerle uyumlu olmayan yetersiz stratejiler. Boş umutlar konusu, korona
günlerinde zorlandığımız bir nokta. Umudu hangi gerçeklik üstüne inşa etmeli?
Açık uçlu bir soru...
Umutluluk ve Umutsuzluk
Peki umutlu/umutsuz olmada bireysel farklar neden ileri
geliyor? Snyder (2000) bu soruyu yanıtlamak için, iyimserlik, kendine yeterlik
ve çaresizlik (tersi) gibi değişkenleri incelemiş. Koronayla ilişkili olan umutsuzluk,
tam da çaresizlik duygularıyla ilişkili. “Elden birşey gelmediği” durumda,
umutsuzluk daha kolay boy veriyor. Oysa insanlık ve biz ilk kez çaresiz
kalmıyoruz. Ölüm var çaresiz olan; fakat onu kabullenmişiz.
Değiştiremeyeceklerimizi kabullenip değiştirebileceklerimize odaklanmamız en
doğrusu... Umut ile iyimserlik noktasında ise, kimi araştırmacılar (Bryant ve
Cvengros, 2004) farklı bir bulguya ulaşmış: İkisi çakışmıyor. Umut, daha
bireysel konulara yönelik; iyimserlikse daha çok gelecek beklentisine ilişkin.
Bir başka bulgu, umutlu olanların hayatlarını daha anlamlı buldukları biçiminde
(Feldman ve Snyder, 2005). Ayrıca, umutlu öğrencilerin notları yüksek;
iyimserlerin değil (Feldman ve Kubota, 2015). Güldürü izleyenlerin daha umutlu
olduğu bulunmuş (Vilaythong ve ark., 2003). Korona haberlerini kapatıp gülmenin
zamanı...
Anlam ve Belirsizlik
Bir umut ölçeği geliştiren Herth (1992), 3 etmen
saptamış: Zamansallık ve gelecek algısı; olumlu hazırlık ve beklenti; ve
başkalarıyla bağlantılı olmak. Birinci etmen altında, hedeflerin varlığı,
hayata genel olarak olumlu bakış, “gün doğmadan neler doğar” düşüncesi ve
geleceğe ilişkin korku (tersi) listelenmiş. İkinci etmen altında, tünelin
sonundaki ışığı görmek, yön duygusu, hayatın değerli olması ve mutlu zamanların
anımsanması sıralanmış. Son etmen altında ise, tümden yalnız hissetmek (tersi),
rahatlatan inanç, derin iç güç ve sevmek/sevilmek anılmış. Benzer bir
çalışmada, hastalarda umudun 3 boyutu olarak, anlamlandırma (yaşananları nasıl
anlamlandırdığımız), belirsizlik (belirsizlikle nasıl başa çıktığımız) ve bakım
(başkalarına bakım ve başkalarından bakım) ortaya çıkmış (Nekolaichuk, Jevne ve
Maguire, 1999). Biz de, korona günlerinde kendimize bu üç ilgili soruyu soruyor
olmalıyız.
Korona günlerinde umudu anımsamanın zamanı...
Kaynakça
Benzein, E., Norberg, A., & Saveman, B. I. (2001).
The meaning of the lived experience of hope in patients with cancer in
palliative home care. Palliative Medicine, 15(2), 117-126.
Berendes, D., Keefe, F. J., Somers, T. J., Kothadia, S.
M., Porter, L. S., & Cheavens, J. S. (2010). Hope in the context of lung
cancer: relationships of hope to symptoms and psychological distress. Journal
of pain and symptom management, 40(2), 174-182.
Bryant, F. B., & Cvengros, J. A. (2004).
Distinguishing hope and optimism: Two sides of a coin, or two separate coins?.
Journal of Social and Clinical Psychology, 23(2), 273-302.
Vellone, E., Rega, M. L., Galletti, C., & Cohen, M.
Z. (2006). Hope and related variables in Italian cancer patients. Cancer
Nursing, 29(5), 356-366.
Du, H., & King, R. B. (2013). Placing hope in self
and others: Exploring the relationships among self-construals, locus of hope,
and adjustment. Personality and Individual Differences, 54(3), 332-337.
Ebright, P. R., & Lyon, B. (2002). Understanding hope
and factors that enhance hope in women with breast cancer. In Oncology Nursing
Forum-Oncology Nursing Society (Vol. 29, No. 3, pp. 561-572). Pittsburgh, PA:
Oncology Nursing Society.
Felder, B. E. (2004). Hope and coping in patients with
cancer diagnoses. Cancer Nursing, 27(4), 320-324.
Feldman, D. B., & Kubota, M. (2015). Hope,
self-efficacy, optimism, and academic achievement: Distinguishing constructs
and levels of specificity in predicting college grade-point average. Learning
and Individual Differences, 37, 210-216.
Feldman, D. B., & Snyder, C. R. (2005). Hope and the
meaningful life: Theoretical and empirical associations between goal–directed
thinking and life meaning. Journal of Social and Clinical Psychology, 24(3),
401-421.
Herth, K. (1992). Abbreviated instrument to measure hope:
development and psychometric evaluation. Journal of Advanced Nursing, 17(10),
1251-1259.
Herth, K. (1990). Fostering hope in terminally‐ill
people. Journal of Advanced Nursing, 15(11), 1250-1259.
Herth, K. A. (1989). The relationship between level of
hope and level of coping response and other variables in patients with cancer.
Oncology Nursing Forum, 16(1), 67-72.
Kylmä, J., & Vehviläinen‐Julkunen, K. (1997). Hope in
nursing research: a meta‐analysis of the ontological and epistemological
foundations of research on hope. Journal of Advanced Nursing, 25(2), 364-371.
Nekolaichuk, C. L., Jevne, R. F., & Maguire, T. O.
(1999). Structuring the meaning of hope in health and illness. Social science
& medicine, 48(5), 591-605.
Ong, A. D., Edwards, L. M., & Bergeman, C. S. (2006).
Hope as a source of resilience in later adulthood. Personality and Individual
Differences, 41(7), 1263-1273.
Rustøen, T. (1995). Hope and quality of life, two central
issues for cancer patients: a theoretical analysis. Cancer nursing, 18(5),
355-361.
Snyder, C. R. (ed.). (2000). Handbook of hope: Theory,
measures, and applications. New York: Academic Press.
Snyder, C. R., Rand, K. L., King, E. A., Feldman, D. B.,
& Woodward, J. T. (2002). “False” hope. Journal of Clinical Psychology,
58(9), 1003-1022.
Snyder, C. R., Sympson, S. C., Ybasco, F. C., Borders, T.
F., Babyak, M. A., & Higgins, R. L. (1996). Development and validation of
the State Hope Scale. Journal of Personality and Social Psychology, 70(2),
321-335.
Snyder, C.R., Harris, C., Anderson, J.R., Holleran, S.A.,
Irving, L.M., Sigmon, S.T., Yoshinobu, L., Gibb, J., Langelle, C. and Harney,
P. (1991). The will and the ways: development and validation of an
individual-differences measure of hope. Journal of Personality and Social
Psychology, 60(4), 570-585.
Vilaythong, A. P., Arnau, R. C., Rosen, D. H., &
Mascaro, N. (2003). Humor and hope: Can humor increase hope?. Humor, 16(1),
79-90.
Weingarten, K. (2010). Reasonable hope: Construct,
clinical applications, and supports. Family Process, 49(1), 5-25.
Yadav, S. (2010). Perceived social support, hope, and
quality of life of persons living with HIV/AIDS: a case study from Nepal.
Quality of Life Research, 19(2), 157-166.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder